Hallo Herma,
wij hebben in Ziekenhuis St Jansdal een meldingstype ingericht voor calamiteitenmeldingen waarin de hele administratie wordt opgeslagen. Als je meer wilt weten over hoe het eruit ziet, stuur me dan een persoonlijk berichtje.
Mvg, Anita Hamstra
Hoi Herma,
Ook in Zuyderland hebben we een dergelijk meldingstype voor het calamiteitenonderzoek.
Daarnaast hebben we in onze PIM-flow (Patiënt incident meldingen) een aparte route voor meldingen die blijken een mogelijke calamiteit te zijn. Dit kan op basis van scores, maar ook omdat het PIM-team van een afdeling denkt dat het een mogelijke calamiteit is (als dit niet op basis van de score is beoordeeld).
Wanneer een PIM-melding een calamiteit is, mag de afdeling deze niet meer zelf afhandelen (kan ze wel blijven inzien om de voortgang te checken). De afhandeling wordt dan door degene die het calamiteitenonderzoek heeft uitgevoerd gedaan na afronding van het calamiteitenonderzoek.
Wanneer na de eerste beoordeling blijkt dat het geen mogelijke calamiteit betreft, gaat de betreffende melding retour naar de afdeling voor afhandeling door de PIM-commissie.
Mocht je hier meer over willen weten, hoor ik het wel.
Groetjes
Annemari
Beste Herma,
Ook Gelre ziekenhuizen heeft een apart meldingstype voor het afhandelen van calamiteiten. Stuur maar een persoonlijke bericht als je meer wilt weten.
Groeten,
Erik Balduk
In het Radboudumc gebruiken wij ook een apart meldtype voor calamiteiten, welke een koppeling heeft met ons meldtype voor verbeteracties en projecten (VVM).
Mocht je meer willen weten stuur dan gerust een PB.
Er zijn volgens mij ook al meerdere topics over dit onderwerp. Al zijn ze niet allemaal even makkelijk te vinden.