Skip to main content

ik ben benieuwd of er ziekenhuizen zijn die de calamiteitenonderzoeken ook opnemen in Zenya DOC. Ik hoor graag. 

Wij gebruiken wel FLOW voor de meldingen en de VVM voor verbeteren. zou mooi zijn als we het allemaal zouden kunnen verbinden inclusief het rapport ed (die wordt nu aan de VIM en de VVM als bijlage gehangen).

groetjes Herma

Hallo Herma,

wij hebben in Ziekenhuis St Jansdal een meldingstype ingericht voor calamiteitenmeldingen waarin de hele administratie wordt opgeslagen. Als je meer wilt weten over hoe het eruit ziet, stuur me dan een persoonlijk berichtje.

Mvg, Anita Hamstra

Hoi Herma,

Ook in Zuyderland hebben we een dergelijk meldingstype voor het calamiteitenonderzoek.

Daarnaast hebben we in onze PIM-flow (Patiënt incident meldingen) een aparte route voor meldingen die blijken een mogelijke calamiteit te zijn. Dit kan op basis van scores, maar ook omdat het PIM-team van een afdeling denkt dat het een mogelijke calamiteit is (als dit niet op basis van de score is beoordeeld). 

Wanneer een PIM-melding een calamiteit is, mag de afdeling deze niet meer zelf afhandelen (kan ze wel blijven inzien om de voortgang te checken). De afhandeling wordt dan door degene die het calamiteitenonderzoek heeft uitgevoerd gedaan na afronding van het calamiteitenonderzoek.

Wanneer na de eerste beoordeling blijkt dat het geen mogelijke calamiteit betreft, gaat de betreffende melding retour naar de afdeling voor afhandeling door de PIM-commissie.

Mocht je hier meer over willen weten, hoor ik het wel.
Groetjes

Annemari

Reageer