Skip to main content
Beantwoord

Word commentaar verbergen in PDF-weergaven

• April 27, 2026
  • 1 reactie
  • 2 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik las het topic Word-bestand met commentaar omzetten naar PDF | Zenya Community.

Wanneer ik een Word-document in DOC upload, dan laat ik het weergeven als PDF. Alle opmerkingen worden daarbij weergegeven. Het zou mooi zijn om een optie te hebben om Word-commentaren niet weer te geven, zodat we de commentaren zuiver voor interne werking kunnen gebruiken en niet allemaal moeten verwijderen vooraleer te publiceren. We hebben vaak immers ideeën die we al als commentaren noteren voor een volgende versie, maar die we in de huidige versie niet meer gaan verwerken, bv. omdat ze te brede impact hebben op andere processen.

Antwoord op het topic Chaim Leunissen

Beste ​@BramDispa 

Als je een Word document met opmerkingen afdrukt naar PDF of papier, dan is de standaard altijd "afdrukken met opmerkingen”. Als ik een document open in MS Office (dus buiten Zenya) en vervolgens afdruk, dan moet ik er per document actief voor kiezen om opmerkingen niet af te drukken. Er is binnen MS Office zelf geen mogelijkheid (meer?) om het afdrukken van opmerkingen in het document standaard te onderdrukken...

Dit kun je oplossen door een andere Microsoft standaardfunctie te gebruiken: de MS Office Online Viewer geeft geen opmerkingen in het document weer. Je kunt de PDF weergave eenvoudig vervangen door Office Online Viewer weergave:

• Ga naar Applicatiebeheer > Documenten: Instellingen
  • Schakel de optie "Lezen van office documenten in de webversie van Microsoft 365 Viewer toestaan” in
  • Refresh het document en ga het resultaat na

Ik merk op dat een fysieke afdruk van het document nog steeds de opmerkingen zal bevatten.
De 100% sluitende oplossing is dan om opmerkingen uit het document te verwijderen voordat het document in beoordeling gaat.

1 reactie

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5
  • Zenya medewerker
  • Antwoord
  • May 25, 2026

Beste ​@BramDispa 

Als je een Word document met opmerkingen afdrukt naar PDF of papier, dan is de standaard altijd "afdrukken met opmerkingen”. Als ik een document open in MS Office (dus buiten Zenya) en vervolgens afdruk, dan moet ik er per document actief voor kiezen om opmerkingen niet af te drukken. Er is binnen MS Office zelf geen mogelijkheid (meer?) om het afdrukken van opmerkingen in het document standaard te onderdrukken...

Dit kun je oplossen door een andere Microsoft standaardfunctie te gebruiken: de MS Office Online Viewer geeft geen opmerkingen in het document weer. Je kunt de PDF weergave eenvoudig vervangen door Office Online Viewer weergave:

• Ga naar Applicatiebeheer > Documenten: Instellingen
  • Schakel de optie "Lezen van office documenten in de webversie van Microsoft 365 Viewer toestaan” in
  • Refresh het document en ga het resultaat na

Ik merk op dat een fysieke afdruk van het document nog steeds de opmerkingen zal bevatten.
De 100% sluitende oplossing is dan om opmerkingen uit het document te verwijderen voordat het document in beoordeling gaat.