Dit is dus echt wel een punt van aandacht.
Lezers en auditoren kunnen altijd in de documentgegevens zien dat het document geldig is tot die aangegeven controledatum.
Mij lijkt dit ook correct: het document blijft ongewijzigd – dus blijft de publicatiedatum ook ongewijzigd. De nieuwe controledatum bewijst dat het document wel degelijk is gecontroleerd en goedgekeurd.
Volgens mij is er dus geen probleem, je kunt perfect zien en aantonen dat een document gecontroleerd en nog geldig is.
Het heeft uiteindelijk geleid tot een "partially not met" , daar werd dus zeker een punt van gemaakt. We zijn nog steeds zoekende naar een manier om hier anders/beter mee om te gaan en het inzicht voor de raadpleger op het gewenste niveau te krijgen.
Volgens mij is er dus geen probleem, je kunt perfect zien en aantonen dat een document gecontroleerd en nog geldig is.
Dat is waar, maar je ziet hier geen verschil tussen de controledatum 3 jaar opschuiven en bewust aangeven dat het document nog 3 jaar goed is zoals het nu is. Die bewuste controle blijft een aanname en veel raadplegers weten dit niet.
Ik weet niet of het commentaar zó ver ging hoor, maar het laat wel wat veel interpretatie over aan de raadpleger wat ons betreft.
Onze werkwijze is als volgt op basis van concern kwaliteitsafspraak vastgelegd in ons “Handboek iProva" :
1 - de beheerder krijgt via systeem 1x per jaar de vraag voor controle = standaard termijn.
2 - de begeerder controleert direct en doc. gaat 1 jaar vooruit = standaard termijn.
3 - beheerder maakt direct een nieuw concept aan en nodig auteur uit met de volgende tekst :
Hallo Jan, Dit is een reguliere evaluatie, graag beoordelen op inhoud en relevantie. Bij geen wijzigingen indienen met vermelding “Geen wijzigingen noodzakelijk, is upto date” in veld “Wijzigingen tov. vorige versie. Groet, Piet beheerder.
4 - Beheerder publiceert 1 jaar vooruit en de cyclus is rond.
5 - Bij opmerkingen tussentijds van lezers die op noodzakelijke inhoudelijke wijzigingen gericht zijn, herhaal je stap 3 en 4 waarbij de tekst is aangepast op basis van de opmerking.
Op deze manier zit ieder document / proces in een aantoonbare PDCA jaarcyclus.
Reageer
Word lid van de Infoland Community
Heb je al een account? Log in
Welkom!
Nog geen lid van de community? Maak hier een account aan
Inloggen met sociaal netwerk
Inloggen met Facebook Inloggen met LinkedInEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.