Skip to main content
Vraag

1 rapport van meerdere meldingstypen

• December 19, 2025
  • 5 reacties
  • 11 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

We zijn sinds kort gefuseerd (3 organisaties) en hebben het gebruik van Zenya FLOW nu van de ene organisatie (voormalig Parkhuis) die er al mee werkte uitgebreid naar alle drie. Maar we werken helaas nog met 3 ECD’s. 

Hiervoor waren we genoodzaakt voor de 3 oud organisatie eigen meldingstypen MIC binnen FLOW te maken (omdat in het formulier automatisch de gegevens cliënt uit het ECD wordt opgehaald en er ook automatisch een korte vermelding van een MIC in het ECD van de cliënt wordt gezet vanuit Zenya).

De 3 formulieren zijn qua inhoud exact hetzelfde. We willen nu van alle drie de oud-organisaties 1 totaalrapport (draaitabel) hebben met aantallen MIC naar soort en het gevolg. Net zoals we altijd al deden voor voormalig Parkhuis. 

Maar: als ik dat rapport ga bouwen kan ik wel alle drie de meldingstypen aanklikken maar daarna gaat het mis en krijg ik melding dat er iets fout gaat.

Zijn er collega-organisaties die ook met meerdere meldingstypen (moeten) werken en hoe hebben die dit opgelost voor de rapportages??

5 reacties

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

@Ineke van Felius 

De situatie is ietwat onduidelijk: heb je drie meldingstypen met ieder een eigen onderwerpenboom waar de rechten en rollen aan verbonden zijn? Of drie meldingstypen met dezelfde onderwerpenboom (of zelfs de OE structuur) waarbij je bij ieder afzonderlijk meldingstype andere rechten hebt ingesteld?

Dit is een belangrijk detail: als je namelijk drie verschillende onderwerpenbomen gebruikt, dan kun je die onderwerpen niet gebruiken in 1 rapport, maar kun je alleen per meldingstype een eigen rapport opstellen.

Daarnaast: als je veel velden toevoegt aan een draaitabel rapport, dan komt er te veel data in te staan waar Excel niet mee overweg kan. Ik ben in de veronderstelling dat je op zijn minst de velden "organisatie-eenheid” of "onderwerp”, “MIC soort” en "MIC gevolg” gebruikt in het rapport, klopt dat, of zijn het er meer? Daarnaast is het handig om de foutmelding te delen.

Forum|alt.badge.img+6

wat is onderwerpenboom??

OE structuur is zelfde bij alle drie de meldingstypen; velden zijn hetzelfde etc

rechten zijn per afdeling uit de OE boom ingesteld 

maar daar gaat het mij niet om: ik wil graag i.p.v. 3 aparte rapporten van alle meldingen 1 rapport.

vb: nu rapport A van de organisatie PH ‘totaal aantal meldingen naar soort voor Q3 per OE die onder organisatie PH vallen’  + rapport  B van de organisatie HS ‘ totaal aantal meldingen naar soort voor Q3 per OE die onder organisatie HS vallen’ +  rapport C van de organisatie SH ‘totaal aantal meldingen naar soort voor Q3 per OE die onder organisatie SH vallen’

en wat ik nu wil is 1 Rapport Salios met totaal aantal meldingen naar soort voor Q3 per OE die onder organisatie Salios vallen’

vb 2: niet drie aparte rapporten van de 3 oud organisaties ‘Totaal aantal Incidenten en bijna-incidenten per team per periode’ maar voor heel Salios 1 rapport met die data.

dat krijg ik dus niet voor elkaar omdat zodra ik aangeef dat het rapport alle drie de meldingstypen bevat (MIC PH, SH en HS) ik bij de volgende stap niet meer de optie heb om de optie ‘ soort MIC/bijna incident’ te kiezen (staat niet in de lijst).

ik hoopte dat het een simpele vraag was maar blijkbaar is het niet zo eenvoudig. 

ik zal de consultant benaderen die ons bij de implementatie heeft geholpen 

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

@Ineke van Felius 

Mijn vraag over de onderwerpenboom vloeide voort uit onduidelijkheid over het wel of niet gebruiken van de OE boom en kan verder terzijde worden geschoven.

Als een veld niet voorkomt in een keuzelijst bij een rapport over meerdere meldingstypen heen, dan is dat veld naar mijn verwachting geen globaal veld. Dit kun je als volgt nagaan:

• Ga naar Applicatiebeheer > Meldingen: Velden
  • Staat het veld "MIC Soort” daar 3x in, en staat er bij ieder veld een referentie aan een specifiek meldingstype?

Forum|alt.badge.img+6

staat bij alle drie de meldingstype benoemd als veld maar dan wel alleen maar specifiek in gebruik bij 1 van de drie meldingstypen. (dus 1 x ‘soort MIC/bijna incident’ voor meldingstype PH; 1 x voor meldingstype HS en 1 x voor meldingstype SH. Dus daar zit het in: de velden heten wel hetzelfde maar zijn niet het zelfde?

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

Hoi ​@Ineke van Felius 

Dat is inderdaad de kern van de kwestie: voor ieder van de 3 meldingstypen wordt er een ander veld ‘soort MIC/bijna incident’ ingevuld. Ik stel voor dat je dit met jullie consultant bespreekt.