Skip to main content
Binnen iTask is het m.b.v. de CMR3 plug-in mogelijk om nieuwe incidentmeldingen in de categorie 'Medicatie' automatisch door te sturen naar het Centrale Medicatie-incidenten Registratie (CMR). CMR wil hierbij ook inzage in de beschrijving van het incident. Wij lopen alleen tegen het probleem aan dat er in deze beschrijving geregeld namen van betrokken zorgverleners of patiënten genoemd staan die wij i.v.m. de privacywetgeving niet extern willen versturen. Onze ervaring is dat aanvullende instructies in het meldformulier veelal slecht worden gelezen dus dat dit geen waterdichte oplossing biedt.



Eén van de apothekers is bereid deze teksten te screenen en corrigeren, maar de vraag is hoe dit in de workflow kan worden ingebouwd en wat het meest praktisch is. Hoe gaan andere instellingen met dit probleem om?



Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
Hoi @Ite Priems, volgens mijn informatie ben bij je bij de CMR3 als organisatie vrij om te bepalen welke informatie je doorstuurt. Zie ook https://infolandservicedesk.zendesk.com/hc/nl/articles/206884279.



Natuurlijk is het doorsturen alleen zinvol als je voldoende informatie doorgeeft, maar je zou dus ook kunnen besluiten om de vrije tekst 'beschrijving' daar geen deel van uit te laten maken, en alleen de antwoorden op gesloten vragen door te sturen.



iTask kent wel functionaliteit voor het anonimiseren van velden, maar het is dan altijd alles of niets. Intelligent scannen van beschrijvingen en automatisch daaruit wegfilteren van alle persoonsnamen is een kunstje wat de software (nog) niet beheerst helaas.
Hoi @Ite Priems, volgens mijn informatie ben bij je bij de CMR3 als organisatie vrij om te bepalen welke informatie je doorstuurt. Zie ook https://infolandservicedesk.zendesk.com/hc/nl/articles/206884279.

Hoi @hleijen, bedankt voor het meedenken. Van CMR heb ik alleen eerder al vernomen dat dit Infoland artikel op dat punt onjuist is en dat naast de datum van het incident ook de beschrijving van het incident verplicht moet worden meegestuurd. Zij zouden dit met jullie opnemen.
Opmerkelijk; wij hebben destijds die informatie rechtstreeks gekregen van de techniekleverancier van het CMR3 platform. Vanuit de CMR-organisatie hebben wij tot op heden nooit het bericht ontvangen dat dit niet correct was.



Ik zal er voor zorgen dat de informatie in ons support artikel aangepast wordt.
Eén van de apothekers is bereid deze teksten te screenen en corrigeren, maar de vraag is hoe dit in de workflow kan worden ingebouwd en wat het meest praktisch is.



Wat je misschien zou kunnen doen, is het volgende:


  • Via de workflow automatisch een actiepunt uitzetten voor de apotheker om de tekst te screenen en te corrigeren bij meldingen in de categorie 'Medicatie'.
  • Je stelt dan bij de volgende statusovergang in dat deze pas mag plaatsvinden als de actiepunten zijn afgehandeld (dus als de tekst gecorrigeerd is).
  • Het versturen van de melding naar CMR doe je dan bij die volgende (of een andere volgende) statusovergang.

Reageer