Skip to main content

Hoi, ik vraag graag jullie advies:

Zoals ook in dit artikel staat, vereenvoudigen wij beheer van Meldingstypes in Flow door met gebruikersgroepen te werken.

Blijft over: het beheer van de de coördinator die gekoppeld is aan de (meldingen uit de) teams die hij/zij coördineert. Dit kan je instellen binnen de organisatiestructuur in de tab Rechten van een meldingstype. Maar zowel deze functionaris als de onder hem/haar vallende teams zijn behoorlijk dynamisch.

  1. Hoe gaan jullie hiermee om?
  2. Welke functionaris beheert dit binnen jullie organisatie?
  3. Is er een elegantere vorm dat beheer op persoon, zonder dat we de privacy van cliënten/patiënten schenden?
  4. Hoe doe je op eenvoudige wijze een check of alles nog klopt (is daar een rapport voor?).

Alvast dank!

Hierbij een reactie die meer op functionaliteiten i.p.v. op dagelijkse praktijk is gebaseerd:

Traditionele manier van beheren

Het instellen van rechten binnen een meldingstype zelf ligt bij de zogeheten meldingstype beheerder. Het beheer op gebruikers en gebruikersgroepen zelf ligt bij de (centrale) functioneel beheerder, vaak in samenwerking met IT en soms HR (in het geval dat gebruikers en gebruikersgroepen automatisch gesynchroniseerd worden met Zenya). Je kunt van de onderstaande opties gebruik maken om hier overzicht over te krigen:

  • Je kunt het overzicht van ingestelde rechten per meldingstype exporteren vanuit het tabblad "Rechten”:
     

    De resulterende Excel lijst is een exacte kopie van je rechtenmatrix, d.w.z. daar waar een gebruikersgroep is ingesteld, zal de naam van de gebruikersgroep weergegeven worden.
     
  • Daarnaast is het belangrijk om te weten dat je vanaf versie 6.3.0 vanuit het applicatiebeheer een Excel export kunt maken van de leden van gebruikersgroepen. In die Excel export zie je dan de volgende kolommen:
     

    Nagaan welke gebruikers er in welke gebruikersgroep zitten is dan een kwestie van filteren in het Excel bestand. Handig als je deze informatie wil delen met personen die geen toegang hebben tot het gebruikersbeheer.

Nieuwe manier van beheren?

Het wordt in toenemende mate mogelijk om FLOW rechten en rollen in te regelen via Zenya Teams. Binnen Zenya Teams kunnen Teambeheerders zelf de teamleden beheren.

  • Voordeel is dan dat je beheer daarop dichter bij de werkvloer brengt - Vaak weet men op de werkvloer eerder welke wijzigingen er plaatsvinden…
  • Mogelijk nadeel is dat medewerkers mogelijk lid worden van een Team dat niet aansluit bij de gewenste rechten en rollen.

Ik ben in aanvulling op de vragen van @lsnoei ook benieuwd naar de reacties op deze suggestie: zitten er meer haken en ogen aan het beheren van Teamleden die ik nog niet geïdentificeerd heb?


Reageer