Claims n.a.v. klachten of calamiteiten registreren in Meldingen (iTask)

  • 5 February 2021
  • 5 reacties
  • 114 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6

In onze organisatie, ZorgSaam Zeeuws-Vlaanderen, hebben we meldingstypes voor incidenten, klachten, calamiteiten enz. Nu kreeg ik de vraag of er ook een meldingstype gemaakt kan worden voor claims die voortkomen uit klachten of calamiteiten. En het liefst willen we die aan elkaar kunnen koppelen, of in ieder geval zien waar deze diverse meldingen over hetzelfde incident, onderwerp of patiënt/cliënt gaan.

Nu heb ik wel wat ideeën over hoe dat ingericht zou kunnen worden, maar ik ben benieuwd of er organisaties zijn die iets soortgelijks al hebben ingericht en hoe ze dat dan gedaan hebben.


5 reacties

Reputatie 4
Badge +6

Beste Janny,

 

Dit kan uiteraard heel goed, maar dat geef je zelf ook al aan. Bij ons is niet bekend of er al een zorgorganisatie is die dit heeft geregeld. Ik weet uit eigen ervaring dat Schiphol zo'n flow heeft, maar dat is een heel andere organisatie. 

Reputatie 4
Badge +6

Hoi Janny,

Binnen Zuyderland hebben we voor de claims een eenvoudige workflow ingericht. 

De klachten is een aparte workflow. We hebben deze bewust losgekoppeld omdat de velden die gebruikt werden en de wijze waarop de functionarissen met de flow willen werken niet hetzelfde waren. Door binnen alle meldingstypes gebruik te maken van dezelfde categorisering (KICCC) is er wel rapportage mogelijk waarbij je over de verschillende meldingstypes (klachten, incidenten, claims, calamiteiten,  dossieranalyse - audits en complicaties horen ook bij de analyse maar die komen niet uit de Meldingen module) heen rapportages over de gebruikte categorie kunt maken en vergelijken.

Let wel de flow voor de klachten bevat op dit moment alleen de meldingen voor de klachtenfunctionarissen van ons PSB. De klachten die worden behandeld via de klachtencommissie hebben we nog niet in iProva verwerkt (mochten jullie die wel al gerealiseerd hebben, houd ik me aanbevolen voor meer informatie en eventueel een export van jullie meldingstype).

Mocht je interesse hebben in of vragen hebben over onze workflow voor de claims, laat maar weten.

Groetjes

Annemari 

Reputatie 3
Badge +6

Binnen het ETZ melden we de klachten binnen iTask en hebben voor de Klachtenonderzoeken een apart meldformulier wat wel volgt uit de klacht. (Opvolgmelding) Het registeren opvolgen en borgen van deze meldingen bevalt ons erg goed binnen het ETZ . Vooral het hebben staan en borgen in hetzelfde systeem en gegevens koppelen en waar nodig afschermen dmv rechten werkt erg goed. We gaan nu aan de slag met Claims. En een nieuwe flow voor complimenten en suggesties.

 

Reputatie 2
Badge +6

Dag Ghislaine,

Wij werken met diverse meldingstypes en ook met opvolgmeldingen. Maar als er iets is voorgevallen, kan het dus zijn dat er meerdere soorten meldingen gedaan zijn, bijv. een VIM-melding met als opvolgmelding een verbetermaatregel, maar daarnaast ook een klacht waar wellicht een claim uit voortvloeit en misschien ook wel een calamiteitmelding. We zouden graag op een of andere manier eenvoudig boven water krijgen wanneer dit het geval is. We proberen waar dat kan gebruik te maken van globale velden zodat je in de diverse meldingstypes hetzelfde veld gebruikt. Daarnaast kun je (als je overal rechten op hebt) zoeken op patiënt of cliënt. maar dan moet je actief gaan zoeken in een overzicht waar alle meldingen naar voren komen. 

Eigenlijk zijn we op zoek naar een handiger manier.

Reputatie 3
Badge +6

Helder ik zal me er ook eens in gaan verdiepen, zeker nu wij ook gaan uitbreiden met Complimenten en Suggesties. Binnen de groep van klachtenfunctionarissen en Klachtencommissie die vraag nog niet gehad, zal een bij hun gaan polsen. 

 

Dank voor je reactie. 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring