Skip to main content

Bij het opstellen van een rapportage (bijv. voor klachten) welk van deze twee is dan het beste te gebruiken? Wij hebben hem nu staan op datum verstuurd. Maar zou graag weten of andere dit ook zo doen of juist anders. 

De ‘datum aangemaakt’ is de datum dat de melding voor het eerst is ingevuld. Wanneer deze is opgeslagen als concept en op een latere datum is aangevuld en verstuurd, kan de ‘datum verstuurd’ afwijken van de ‘datum aangemaakt'.

Hallo Inge, 

Duidelijk, dan is het voor ons zo goed ingeregeld! 

Groet, Sanne

Hoi Sanne, 

Bij Microvida hebben we een extra datumveld in de melding opgenomen “datum plaatsvinden”, die wordt standaard gevuld met de datum van het aanmaken van de melding maar kan door de melder gewijzigd worden. Dit omdat we merkten dat menig melding pas enkele dagen later gemaakt worden dan dat het moment van hetgeen men wil melden heeft plaatsgevonden. 

Op die datum worden ook de rapportages uitgedraaid. 

Groet Lia Hazen, Microvida

Hoi Inge,

M.b.t tot dit onderwerp heb ik een vraag. Ik gebruik in mijn rapportages over klachten datum verstuurd. Nu is het verzoek van de klachtenfunctionaris om de datum te kunnen aanpassen als ze na afwezigheid meldingen die per mails zijn binnen gekomen wil verwerken op de juiste datum. 

Nu kan ik een apart datum veld aanmaken voor datum klacht, maar dat maakt het wel problematisch met de rapportages. Hoe zou je dit aanpakken? 

Alvast dank

Elke 

@Elke de Boer 

Als je een veld "Datum ontvangst klacht” aanmaakt en toepast op de manier van Lia (verplicht, standaard op 'huidige datum’), dan kun je altijd de goede datum invullen.

Maar, omdat dat veld eerder niet bestond heb je inderdaad een overgangsfase in je rapportage en overzichten. Mijns inziens kun je dat als volgt oplossen:

• Gebruik de voorwaarde dat "Datum ontvangst klacht” niet is ingevuld in publieke filters en rapporten - je rapporteert dan over meldingen "oude stijl”
  • Gebruik in rapporten en overzichten over de nieuwe situatie de voorwaarde dat "Datum ontvangst klacht” wel is ingevuld

Tip: Stel het invullen van het nieuwe veld "Datum ontvangst klacht” verplicht per de 1e van een maand of kwartaal.

Prettige bijkomstigheid: het nieuwe veld wordt toegevoegd aan concept meldingen die werden aangemaakt voor deze wijziging!

Reageer