Volgens mij kun je geen beperking instellen voor een datum in het verleden.
Wellicht kun je als standaard datum “huidige” datum instellen.
Dat iemand terug in de tijd gaat lijkt me zeldzaam
Ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat er een probleem ontstaat met een ingevulde datum uit het verleden. Een datumveld is de meeste keren een minder belangrijk veld in het geheel.
Daarnaast kun je actiepunten goed koppelen aan een “actieperiode” waarin de actie/melding een bepaalde status verlaten moet hebben.
Beste
Momenteel staat een aanpassing hiervoor niet op onze roadmap.
Ik heb een soort gelijk idee gevonden op de community Enkel toekomstige datums toestaan | Infoland Community.
Wel vind ik het een interessante mogelijkheid om dit instelbaar te maken, echter heb ik ook het idee dat het misschien een overbodige optie is, zeker als er in de praktijk het kiezen van een datum in het verleden niet vaak voorkomt.
Lopen jullie hier in de praktijk vaak tegenaan
Beste Renée, dank voor je reactie.
In de praktijk lopen we hier niet veel tegen aan (gelukkig).
We hebben in Flow een meldingstype waarbij elke 3 jaar een melding moet worden gecontroleerd (meldingen kunnen wel 10 tot 15 jaar open staan). Wanneer deze datum niet goed is ingevuld dan komt de melding niet ‘boven water'.
Wij liepen hier wel tegen aan in de praktijk, bij deadline voor uitvoering verbetermaatregel was dan bijv. het idee om dat over 3 maanden te zetten, maar zeker na de jaarwisseling gebeurt het regelmatig dat iemand per ongeluk maart 2023 invoert in plaats van maart 2024.
Daarmee vond er naast de statusovergang naar uitvoering direct nog een overgang plaats naar ‘deadline overschreden’ en bijbehorende acties werden (onterecht) uitgezet.
Ik heb een voorwaardelijke sectie toegevoegd na het datumveld waarbij ‘als de datum kleiner is dan vandaag’, er een tekst verschijnt met 'Let op! Je hebt een datum in het verleden ingevoerd, pas de datum aan.’
Reageer
Word lid van de Infoland Community
Heb je al een account? Log in
Welkom!
Nog geen lid van de community? Maak hier een account aan
Inloggen met sociaal netwerk
Inloggen met Facebook Inloggen met LinkedInEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.