Beantwoord

Datumveld instellen: niet in het verleden

  • 24 September 2019
  • 9 reacties
  • 125 Bekeken

Reputatie 1
Badge +6
Klopt het dat je bij een datumveld alleen kan beperken dat er geen data in de toekomst kunnen worden ingevuld, maar niet dat er geen data in het verleden kunnen worden ingevuld? Beide mogelijkheden zijn relevant in verschillende situaties. In een incidentmelding wil je geen datum incident in de toekomst, maar bij een deadline voor een actiepunt wil je geen datum in het verleden. Of heb ik iets over het hoofd gezien en kan dit wel? Zo ja, hoe dan?
icon

Antwoord op het topic Melinda 22 December 2023, 10:12

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5
Badge +8

Volgens mij kun je geen beperking instellen voor een datum in het verleden.

Wellicht kun je als standaard datum “huidige” datum instellen.

Dat iemand terug in de tijd gaat lijkt me zeldzaam :kissing_smiling_eyes:

Reputatie 6

@ibeukel Ik denk dat je gelijk hebt dat je in sommige gevallen geen datum in de toekomst moet kiezen, en in sommige gevallen geen datum uit het verleden. Je kunt daarop vanuit het systeem geen beperkingen opleggen nu, voor wat betreft het verleden. De workaround van @Emile Korver  kan inderdaad helpen gebruikers te helpen, maar ik denk dat het bij de evidente plekken ook wel mee zal vallen hoe vaak er per ongeluk een keuze gemaakt wordt voor een datum uit het verleden. Of zie je dat in de praktijk toch anders?

Reputatie 5
Badge +8

Ik heb eigenlijk nog nooit gemerkt dat er een probleem ontstaat met een ingevulde datum uit het verleden. Een datumveld is de meeste keren een minder belangrijk veld in het geheel.

Daarnaast kun je actiepunten goed koppelen aan een “actieperiode” waarin de actie/melding een bepaalde status verlaten moet hebben. 

Badge +1

@Koen Sterken, toevallig kwam deze vraag van de week bij ons voorbij. De workaroud is bij ons niet gewenst. Gaat Infoland hiermee (beperking datum in het verleden) aan de slag of blijft het zoals het is?

Reputatie 2
Badge +2

Beste @Truus Heeren,
Momenteel staat een aanpassing hiervoor niet op onze roadmap.
Ik heb een soort gelijk idee gevonden op de community Enkel toekomstige datums toestaan | Infoland Community.
Wel vind ik het een interessante mogelijkheid om dit instelbaar te maken, echter heb ik ook het idee dat het misschien een overbodige optie is, zeker als er in de praktijk het kiezen van een datum in het verleden niet vaak voorkomt.
Lopen jullie hier in de praktijk vaak tegenaan @Truus Heeren ?

Badge +1

Beste Renée, dank voor je reactie.

In de praktijk lopen we hier niet veel tegen aan (gelukkig).

We hebben in Flow een meldingstype waarbij elke 3 jaar een melding moet worden gecontroleerd (meldingen kunnen wel 10 tot 15 jaar open staan). Wanneer deze datum niet goed is ingevuld dan komt de melding niet ‘boven water'. 

Wij liepen hier wel tegen aan in de praktijk, bij deadline voor uitvoering verbetermaatregel was dan bijv. het idee om dat over 3 maanden te zetten, maar zeker na de jaarwisseling gebeurt het regelmatig dat iemand per ongeluk maart 2023 invoert in plaats van maart 2024. 

Daarmee vond er naast de statusovergang naar uitvoering direct nog een overgang plaats naar ‘deadline overschreden’ en bijbehorende acties werden (onterecht) uitgezet. 

 

Ik heb een voorwaardelijke sectie toegevoegd na het datumveld waarbij ‘als de datum kleiner is dan vandaag’, er een tekst verschijnt met 'Let op! Je hebt een datum in het verleden ingevoerd, pas de datum aan.’

 

Reputatie 2
Badge +2

@Truus Heeren en @Melinda dank voor jullie input. De controlevraag/notificatie welke jij omschrijft Melinda is inderdaad een goede optie om men bewust te maken.

Reputatie 5
Badge +6

@Melinda, @Truus Heeren .  Het gebeurt inderdaad herhaaldelijk vnml. bij de jaarovergang dat men het verkeerde jaartal gebruikt.  Zeer goed idee om even een voorwaardelijke sectie toe te voegen na het datumveld ! Ga het zelf ook gebruiken :)

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring