Beantwoord

Ervaring met weglaten coördinatorformulier

  • 18 December 2023
  • 5 reacties
  • 49 Bekeken

Badge

Binnen ASVZ (gehandicaptenzorg organisatie) maken we sinds vorig jaar gebruik van Zenya voor (o.a.) het melden van incidenten. Bij iedere melding die wordt ingediend, moet het coördinatorformulier ingevuld worden om de melding af te handelen (en bij sommige ernstige meldingen ook een analyseformulier). Hiermee beogen we de focus (meer) op het leren en verbeteren te leggen. Momenteel evalueren we dit proces en kijken we naar alternatieve mogelijkheden om een melding af te handelen. 

Wij zijn benieuwd hoe de afhandeling er bij andere (zorg)organisaties uitziet. Zijn er organisaties die er bijvoorbeeld voor gekozen hebben om geen coördinatorformulier te gebruiken? Of andere manieren van afhandelen? 

Fijn als jullie je ervaringen willen delen!

Ik kom graag met je in contact. 

icon

Antwoord op het topic Stefan Langers 19 December 2023, 14:54

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 1
Badge +5

Lianne,

 

wij gebruiker voor de meeste van onze meldingen geen coördinatorformulier. We hebben de info die op de coördinatorfomulieren staan opgesplitst in kleinere formulieren op bijv een statusovergang. Dit heeft als voordeel dat

  • info uit het verleden niet meer kan overschreven worden 
  • er geen centrale coördinatorrol nodig is.
  • je verschillende personen de info kan laten aanleveren

Waar we wel mee in de problemen komen zijn de rechten. De wat moet ik doen tabel is enkel beschikbaar voor coördinatoren. Dus als je die wil blijven gebruiken moet je hier wel rekening mee houden.

 

Vriendelijke groeten,

Stefan

Voor mij als consultant is een belangerijke reden om een coordinatorformulier juist wel of niet te gebruiken, dat deze gedurende de gehele behandeling van een melding ter beschikking is. Dit betekent dat ongeacht de status van de melding, deze ingevuld kan worden. Tot de melding gesloten wordt.

Een coordinatorformulier kan ‘uit’ gezet worden door het formulier geheel leeg te laten; zet er geen enkel veld of tekst op en dan wordt deze niet gebruikt.

Een alternatief is 1 of meerdere actieformulieren te gebruiken. Deze zijn specifiek op een bepaalde status aan te bieden om zo de juiste vragen voor dat moment te kunnen beantwoorden.

 

Hallo @Stefan Langers,

Ben je bekend dat een coordinator ook een actieoformulier in kan vullen? Hiermee kan deze wel de Wat moet ik doen-tabel gebruiken, en toch ook actieformulieren invullen.

Reputatie 5
Badge +8

Wij gebruiken het standaard coördinator formulier ook zelden.

We gebruiken hiervoor actieformulieren op maat per meldingstype, gekoppeld aan de verschillende rollen van coördinator/actienemer.

Reputatie 1
Badge +5

Hallo @Stefan Langers,

Ben je bekend dat een coordinator ook een actieoformulier in kan vullen? Hiermee kan deze wel de Wat moet ik doen-tabel gebruiken, en toch ook actieformulieren invullen.

Kelly,

jazeker, dit is ook het enige profiel dat de “wat moet ik doen” tabel kan gebruiken. Dit zou ook moeten opengesteld worden voor actienemers, want de coördinator rol heeft dan eigenlijk  teveel rechten. 

Groeten,

Stefan

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring