Skip to main content
Beantwoord

Flow automatische relaties 7.7.0 -> worden ze ook beter zichtbaar en kunnen we er op rapporteren?

  • November 21, 2025
  • 2 reacties
  • 18 Bekeken

Silvia van Gils
Forum|alt.badge.img+7

In de releasenotes van Zenya 7.7.0 staat aangegeven:

‘In FLOW kun je nu automatisch relaties aanmaken. Bij een statusovergang start Zenya zelf een sub-, opvolg- of afgesplitste melding.’ 

 

Betekent dit dat er ook verbeteringen zijn in de weergave van relaties binnen publieke filters en om op deze relaties te rapporteren?

Tot op heden zijn relaties moeilijk zichtbaar te krijgen zonder een individuele melding te openen. Een kolom relaties met het meldnummer, met waar mogelijke directie link naar de gerelateerde melding, is al jarenlang een wens bij vele van ons. Je wilt deze informatie ook terug laten komen in de verschillende rapportages  van de module. Ook die mogelijkheid bestaat tot op heden niet. Er zwerven verschillende verzoeken rondom dit onderwerp op de community. 

 

 

Antwoord op het topic Chaim Leunissen

Hoi ​@Silvia van Gils 

De rapportage over opvolg- en submeldingen is in een eerdere release onderwerp geweest van een verbetering. zie 🎁Overzicht van 'hoofd klachtmelding' met nummers van bijbehorende opvolgmeldingen | Zenya Community en de beschrijving van de rapporten over opvolgmeldingen en submeldingen in Rapportage over meldingen | Zenya Community

Uit je vraag maak ik op dat je een casus/situatie hebt die aanleiding kan zijn voor een doorontwikkeling die niet afgedekt wordt met deze rapportage mogelijkheid.
Er komen 2 Ideeën teug als ik zoek op “rapportage en (submelding of opvolgmelding)”:

  1. Rapport met 'aantal submeldingen' per melding | Zenya Community
  2. En recenter: Overzicht meldingen uitbreiden met actiepunten en gerelateerde meldingen, zoals submeldingen | Zenya Community waarin gevraagd wordt om een rapport waarin alle soorten relaties bij elkaar gebracht worden (dus niet alleen sub- en opvolgmeldingen, maar ook actiepunten bij de hoofdmeldingen).

Is het een idee om een van deze twee Ideeën te finetunen door je casus daar te beschrijven? En wellicht een voorzet te doen tot een oplossing?

2 reacties

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5
  • Zenya medewerker
  • Antwoord
  • November 22, 2025

Hoi ​@Silvia van Gils 

De rapportage over opvolg- en submeldingen is in een eerdere release onderwerp geweest van een verbetering. zie 🎁Overzicht van 'hoofd klachtmelding' met nummers van bijbehorende opvolgmeldingen | Zenya Community en de beschrijving van de rapporten over opvolgmeldingen en submeldingen in Rapportage over meldingen | Zenya Community

Uit je vraag maak ik op dat je een casus/situatie hebt die aanleiding kan zijn voor een doorontwikkeling die niet afgedekt wordt met deze rapportage mogelijkheid.
Er komen 2 Ideeën teug als ik zoek op “rapportage en (submelding of opvolgmelding)”:

  1. Rapport met 'aantal submeldingen' per melding | Zenya Community
  2. En recenter: Overzicht meldingen uitbreiden met actiepunten en gerelateerde meldingen, zoals submeldingen | Zenya Community waarin gevraagd wordt om een rapport waarin alle soorten relaties bij elkaar gebracht worden (dus niet alleen sub- en opvolgmeldingen, maar ook actiepunten bij de hoofdmeldingen).

Is het een idee om een van deze twee Ideeën te finetunen door je casus daar te beschrijven? En wellicht een voorzet te doen tot een oplossing?


Silvia van Gils
Forum|alt.badge.img+7

Hallo Chaim,

We hebben zeker  casuïstiek op basis waarvan we de vraag stellen. We geven dit overigens al jarenlang al, al voor dat deze community bestond. Het zou me dus verbazen als het onbekend was binnen Zenya.

Ik heb de topics bekeken die jij benoemd. Die gaan uit van een rapportages waarbij je submeldingen kan zien. De submeldingen betreffen hetzelfde meldtype. Wij zijn op zoek naar informatie over andere meldtypes die aanleiding voor of gevolg zijn van een melding. Hiervoor zou je de rapportage voor de opvolgmeldingen moeten gebruiken. Je krijgt dan echter alleen informatie uit de globale velden. Want als je een meldtype kiest neemt hij de andere informatie niet mee. Alleen globale informatie is leuk als je puur het aantal wil weten, maar als je wilt inzoomen op de inhoud kom je hier niet ver mee. Het alternatief is dat je veel velden globaal moet zetten om deze in het rapport te kunnen gebruiken. Dat is ons inziens echter niet wensenlijk. Je krijgt dan een grote vervuiling van globale velden wat niet beheerbaar is.

Daarnaast missen we de optie om gekoppelde meldingen zichtbaar te maken in de publieke filters van flow. Je kunt daar nu het veld relatie toevoegen maar daar komen géén gegevens van gekoppelde meldingen naar voren. 

Je wilt hier alle gekoppelde meldingen van verschillende meldtypes in terug kunnen vinden, of het nu de aanleiding was (dus huidige melding is gestart nav andere melding) of het gevolg (opvolgmelding).

 

Volgens mij is de wens vrij helder. Kopieer deze informatie gerust onder beide topics als dit passend is.

We zijn ook altijd bereid iets tijdens een teamsoverleg toe te lichten als daar behoefte aan is.