Skip to main content

Zowel met de uitkomsten van audits als PRI’s worstelen we ermee om dit goed weg te zetten in de flow verbetermaatregelen. Meestal wordt er 1 verbetermaatregel aangemaakt waar alles in wordt gezet. Hierdoor verliezen we het overzicht als bijv. een aantal zaken zijn afgerond, maar nog niet alles. Soms worden alle maatregelen erin gezet, waardoor een persoon heel veel acties op zijn naam krijgt. Bevindingen uit audits zijn bovendien nog geen verbetermaatregelen, zet je die er dan ook in? 

Kortom, we zijn er nog niet helemaal uit. Heeft iemand goede voorbeelden? Ik hoor het graag!

Dag @Noa Hoogteijling

 

wij maken één verbetermaatregel aan en maken voor elke verbeteractie een actiepunt aan, ook als dit betekend dat één persoon daardoor veel acties op zijn naam krijgt. Deze acties hoeven namelijk ook niet allemaal dezelfde deadline te hebben. Zo houden we toch zicht op de status van elke verbeteractie. 

Daarnaast hebben wij een auditformulier waarin wij alle bevindingen verwerken, deze slaan wij op als bijlage in de verbetermaatregel zodat de informatie wel beschikbaar is. 

 

Hopelijk heb je er wat aan!

Groetjes Nicole


In principe hebben we dit in de verbetermodule weggezet. 

Wel hebben we in onze verbeterflow een onderscheid gemaakt tussen verbetermaatregelen (waar een evaluatiecyclus achter zit) en verbeteracties (die na uitvoering gereed gemeld kunnen worden).
Dit om te voorkomen dat voor alle verbeteringen een uitgebreide evaluatie uitgevoerd moet worden.

In het meldtype voor verbeteren hebben we extra stappen toegevoegd en een extra meldformulier aangemaakt voor bevindingen.  Dat betekent dat een verbetermaatregel nu op 2 manieren gestart kan worden (door het rechtstreeks inleggen van van een verbetermaatregel/-actie of door het registeren van een bevinding).
Op dit extra meldformulier worden bevindingen uit audits geregistreerd en kan de leidinggevend/verantwoordelijke vervolgens bepalen of de bevinding een verbetermaatregel wordt ja/nee (en waarom niet). Als de verantwoordelijk aangeeft dat het geen verbetermaatregel wordt, wordt de bevinding gesloten. Als de verantwoordelijk aangeeft dat het wel een verbetermaatregel moet zijn, wordt automatisch een verbetermaatregel/-actie aangemaakt en volgt deze de normale stappen van een verbetermaatregel/-actie. Binnen onze apotheek is dit nu de standaard werkwijze voor registratie en afhandeling van bevindingen uit interne audits.

 

Ook voor de acties uit PRI's willen we gebruik gaan maken van de verbetermodule. Hier is nu gekozen om deze acties standaard als verbeteractie in te zetten (korte procedure zonder evaluatie). Dit is een test die we in de loop van de komende maanden willen gaan uitvoeren voor de PRI medische hulpmiddelen. Op basis van de bevindingen wordt dit mogelijk nog aangepast.

 

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Mocht je meer vragen hebben, hoor ik het graag.

Groetjes

Annemari


Dank @annemari.eichholtz en @Nicole Theunissen voor het delen, heb ik zeker wat aan! 


Reageer