Skip to main content
Beantwoord

Hoe reset je de inhoud van een formulier als je terugkeert naar een eerdere status?

• November 27, 2025
  • 3 reacties
  • 7 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

We hebben een meldingstype verbeteren

Hier zit een status ‘evaluatie’ in, waarbij een formulier ingevuld moet worden. Technisch gezien voorafgaand aan deze status. 

De output levert twee routes op:

1. afsluiten, als de evaluatie akkoord is
  2. Opnieuw behandelen, als er nog actiepunten opgepakt moeten worden. 

Na route 2 komt de flow vanzelfsprekend opnieuw bij de statusovergang evalueren, waar het evaluatieformulier opnieuw ingevuld dient te worden. 

De output van dit formulier wordt overigens bewaard als Word-document. 

Het zou helpend zijn als dit formulier bij een statusovergang geleegd wordt, zodat een volgende keer dat dit gedaan dient te worden een leeg formulier getoond wordt. 

Zijn er meer organisaties die hier tegenaan lopen? 

Antwoord op het topic Chaim Leunissen

Hoi ​@Gerwin ,

Die mogelijkheid is er al. Het is belangrijk om te weten dat de antwoorden worden opgeslagen in de velden op het formulier (het formulier zelf is het sjabloon/de ordening van de velden).

Je kunt in de pijl terug acties van het type "veldwaarde wijzigen” toevoegen. Dit type actie biedt drie mogelijkheden:

1. Veldwaarde leegmaken (dit kan helpen voorkomen dat een melding via overgang met voorwaarden direct doorschiet naar een volgende status)
  2. Veldwaarde kopiëren naar een ander veld van hetzelfde type en inrichting (daarmee kun je het eerste antwoord 'onthouden’)
  3. Veldwaarde invullen/wijzigen

Ik heb dit topic daarom omgezet naar een vraag.

3 reacties

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5
  • Zenya medewerker
  • Antwoord
  • November 28, 2025

Hoi ​@Gerwin ,

Die mogelijkheid is er al. Het is belangrijk om te weten dat de antwoorden worden opgeslagen in de velden op het formulier (het formulier zelf is het sjabloon/de ordening van de velden).

Je kunt in de pijl terug acties van het type "veldwaarde wijzigen” toevoegen. Dit type actie biedt drie mogelijkheden:

1. Veldwaarde leegmaken (dit kan helpen voorkomen dat een melding via overgang met voorwaarden direct doorschiet naar een volgende status)
  2. Veldwaarde kopiëren naar een ander veld van hetzelfde type en inrichting (daarmee kun je het eerste antwoord 'onthouden’)
  3. Veldwaarde invullen/wijzigen

Ik heb dit topic daarom omgezet naar een vraag.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Ervaren Avonturier
  • November 28, 2025

Hey Chaim, 
Ik weet dat je op ‘veldniveau’ inderdaad zaken kan instellen. 

Waar ik naar op zoek ben is de mogelijkheid om alle velden van dit formulier leeg te maken, omdat de output bewaard blijft als Word-document. Om verwarring bij een volgende evaluatie te voorkomen. 

Nu moet ik dit anders voor alle velden los gaan instellen bij een statusovergang.

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

@Gerwin 

Via de actie "Melding anonimiseren” kun je via 1 actie heel veel velden leegmaken, zie het groene kader:

Maar die actie houdt ook in dat de melder geanonimiseerd wordt (zie het oranje kader). En dat betekent o.a. dat de melder de melding niet langer kan lezen of volgen, tenzij je de melder eerst een tweede rol toekent (b.v. Overige betrokkene)

En ik ben ook wel benieuwd naar het aantal velden in het Workflow formulier dat je leeg wil maken.