Hallo Annemarie,
Koppelingen
Vanuit een ander topic weet ik dat het mogelijk is om meldingen vanuit ONS (Nedap) in FLOW (Zenya) te vervolgen en vanuit daar ook weer informatie terug naar ONS weg te schrijven. Ik heb geen kennis van ONS, dus daar houdt het voor mij op.
Wij werken ook met HiX (Chipsoft), wij hebben een HL7 koppeling waardoor het mogelijk is om bepaalde patiëntgegevens vanuit HiX te tonen in FLOW. We kunnen met deze koppeling echter geen informatie terugschrijven naar HiX (en dat is misschien maar goed ook*).
FLOW
Jouw eerste vraag is of het omslachtig is. Het enige wat ik daar op kan antwoorden is, wanneer je gebruik zal gaan maken van FLOW, dat totaal zelf in de hand hebt.
Naar mijn idee is het allerbelangrijkste dat je een proces zo ingericht hebt dat de mensen die een melding doen het gevoel krijgen dat het ook daadwerkelijk een positief effect als gevolg zal gaan hebben. Het moet toegevoegde waarde geven. Wanneer dit gevoel ontstaat en er ook daadwerkelijk verandering tot stand komt, dan blijft meldingsbereidheid voldoende.
*Wat namelijk ook belangrijk is voor meldingsbereidheid is dat mensen een veilig gevoel houden bij het doen van een melding, want dit is niet overal vanzelfsprekend.
Dit kan FLOW allemaal en meer, mits het goed is ingericht.
Naast incidenten heb je ook calamiteiten en zijn er nog wel veel meer onderwerpen te bedenken die heel goed met FLOW zijn te maken. Door de juiste processen aan elkaar te koppelen kan je een sluitend systeem maken en ben je in control van begin tot eind zoals een goed kwaliteitsmanagementsysteem is bedoeld.
Off topic: Toekomstige ontwikkelingen van Zenya zal gaan omvatten dat verschillende organisaties in een gezamenlijke Zenya omgeving kunnen gaan samenwerken. Omdat je specifiek benoemd dat er aftakkingen zijn binnen de organisatie, beide die mogelijk ook Zenya tot hun beschikking hebben, is dit wellicht interessant.
Groet,
Kees