Skip to main content

Het doen van incident meldingen wordt op dit moment binnen onze organisatie via HiX gedaan. Er bestaat een urgente wens om te gaan werken met de FLOW-module van Zenya om de volledige incidenten en klachtenafhandeling onder te brengen.

Binnen de organisatie bestaat er twijfel dat hierdoor het melden van incidenten voor de medewerker omslachtiger wordt en dus effect zal hebben op de meldingsbereidheid. Eind volgend jaar gaat onze divisie VVT werken met ONS van Nedap. Het ziekenhuis blijft werken met HiX.

Er is een koppeling mogelijk tussen FLOW - HiX en FLOW - ONS.  Heeft iemand ervaring met deze koppeling en hoe het melden van incidenten er dan praktisch uit ziet voor de medewerker?

Hoor graag ;-)

Groet

Annemarie Tijsma

Rivas Zorggroep

Hallo Annemarie,

Koppelingen 
Vanuit een ander topic weet ik dat het mogelijk is om meldingen vanuit ONS (Nedap) in FLOW (Zenya) te vervolgen en vanuit daar ook weer informatie terug naar ONS weg te schrijven. Ik heb geen kennis van ONS, dus daar houdt het voor mij op.

Wij werken ook met HiX (Chipsoft), wij hebben een HL7 koppeling waardoor het mogelijk is om bepaalde patiëntgegevens vanuit HiX te tonen in FLOW. We kunnen met deze koppeling echter geen informatie terugschrijven naar HiX (en dat is misschien maar goed ook*).

FLOW
Jouw eerste vraag is of het omslachtig is. Het enige wat ik daar op kan antwoorden is, wanneer je gebruik zal gaan maken van FLOW, dat totaal zelf in de hand hebt.

Naar mijn idee is het allerbelangrijkste dat je een proces zo ingericht hebt dat de mensen die een melding doen het gevoel krijgen dat het ook daadwerkelijk een positief effect als gevolg zal gaan hebben. Het moet toegevoegde waarde geven. Wanneer dit gevoel ontstaat en er ook daadwerkelijk verandering tot stand komt, dan blijft meldingsbereidheid voldoende.

*Wat namelijk ook belangrijk is voor meldingsbereidheid is dat mensen een veilig gevoel houden bij het doen van een melding, want dit is niet overal vanzelfsprekend.

Dit kan FLOW allemaal en meer, mits het goed is ingericht.

Naast incidenten heb je ook calamiteiten en zijn er nog wel veel meer onderwerpen te bedenken die heel goed met FLOW zijn te maken. Door de juiste processen aan elkaar te koppelen kan je een sluitend systeem maken en ben je in control van begin tot eind zoals een goed kwaliteitsmanagementsysteem is bedoeld.

Off topic: Toekomstige ontwikkelingen van Zenya zal gaan omvatten dat verschillende organisaties in een gezamenlijke Zenya omgeving kunnen gaan samenwerken. Omdat je specifiek benoemd dat er aftakkingen zijn binnen de organisatie, beide die mogelijk ook Zenya tot hun beschikking hebben, is dit wellicht interessant.

Groet,

Kees 

Goedemiddag Kees

dankjewel voor je reactie!

Ik ga dit even voorleggen aan degene die de vraag stelde binnen onze organisatie. We kunnen hier vast mee verder ;-)

vriendelijke groet

Annemarie Tijsma

Aanvullende vraag:

We zijn volgens mij vooral op zoek naar hoe het er concreet uitziet voor de medewerker.

Kunnen jullie bijvoorbeeld vanuit het dossier van de cliënt in HiX zonder extra inlog direct doorklikken naar FLOW (en worden cliëntgegevens automatisch ingelezen) om de incidentmelding te kunnen doen? 

Hoor graag

vriendelijke groet, ook namens de collega's

Annemarie Tijsma

Hallo Annemarie,

Als je beschikt over SSO (Single Sign On), dan is het prima mogelijk om vanuit elke digitale locatie (waaronder HiX) rechtstreeks naar een meldtype te navigeren zoals een incidentmelding.

Zover ik weet is het niet mogelijk om direct gegevens vanuit HiX mee te nemen naar de melding, maar dit weet ik niet zeker. Je kan het wel vrij eenvoudig opvragen in FLOW met de HL7 koppeling. 

Het is wat ingewikkeld om een proces in prinstscreens te laten zien maar ik zal het proberen.

Onderstaand wat plaatjes van ons incident meld proces.

Wanneer je aanklikt dat er een patiënt is betrokken dan kan het scherm uitvouwen;

En wanneer je op de HIX opzoekveld knop drukt kan je gegevens opvragen, hierbij moet je minimaal 2 waarden weten voordat je iemand vind.

Je kan alles zelf naar eigen inzicht bedenken en inrichten. Na het melden ga je de workflow in die je ook zelf creëert.

Het is wat te uitgebreid om in te gaan over alle mogelijkheden in een proces binnen FLOW, ik zeg altijd “Kan je proces het bedenken, dan kan je het maken”. 

Hoi ​@Annemarie Tijsma,

Voor de mogelijkheden van de koppeling met HIX kun je het beste contact opnemen met jullie accountmanager van Zenya.

Dankjewel Inge, die afspraak staat vanmiddag op de agenda ;-)

groetjes
Annemarie Tijsma

Reageer