Bij het ontwerpen van een RI&E-meldformulier maak ik gebruik van een optelsom van verschillende velden om te beoordelen of er verdere actie (risicospecificatie en -beoordeling) nodig is. Sommige van deze velden zijn voorwaardelijk: als er geen ambulante zorg aangeboden wordt, hoeft er ook geen risico beoordeeld te worden op het gebied van ambulante zorg. Nu heb ik ook een paar optelsommen die kijken naar velden die niet voorwaardelijk zijn (is er een bijt- en prikprotocol? Zo nee, is het per definitie een risico) en naar velden die wel voorwaardelijk zijn (als er risico is op besmetting door een vuile naald moet er actie ondernomen worden als er bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt wordt van een veilig naaldsysteem). Klopt mijn constatering dat als deze voorwaardelijke vragen leeg blijven, want geen risico op besmetting met naalden) de berekening niet uitgevoerd wordt?
Nu dacht ik misschien de oplossing te hebben bedacht met het invullen van een standaardwaarde (bijv. “vul in” met waarde 0) zodat er altijd een antwoord met waarde komt te staan waarmee een berekening uitgevoerd kan worden, maar toen ik het net uittestte kwam niet het juiste vervolgveld in beeld. Ik ga nog even verder experimenteren, maar als iemand met een goede tip kan geven, hou ik me aanbevolen!!