Beantwoord

Lijstwaarden van een veld op meldformulier wijzigen, wat zijn de consequenties?

  • 9 September 2022
  • 3 reacties
  • 31 Bekeken

Badge +1

In het huidige meldingstype voor melden van incidenten (MIC/MIM) hebben wij veel velden waarbij we een keuzelijst hebben met waarden (keuzerondjes) met daarbij ook de optie ‘Anders, nl’.

Zie voorbeeld in afbeeldingen onder aan deze topic.

De optie ‘Anders, nl’ geeft een tekstvak waar de melder een waarde, dan wel een hele zin of zinnen kan invullen.

Bij het uitvoeren van rapportages binnen iProva wordt de keuze Anders meegenomen als waarde. Echter bij de rapportages over meldingen wordt de inhoud van het tekstvak meegenomen. Dus bij het opstellen van een rapportage/draaitabel/grafiek in Excel kun je die waarden van ‘Anders, nl’ niet meenemen.

Wij willen het nu zo inrichten dat we een extra lijstwaarde Anders hebben en de melders kunnen in de toelichting op het incident aangeven waar het om gaat. Dus de optie ‘Anders, nl’ vervalt en wordt vervangen door lijstwaarde Anders.

VRAAG: wat voor consequenties heeft dit voor de data in de historie?
De oude datawaarden vanuit het tekstvak ‘Anders, nl.’ blijven gewoon bestaan voor het veld Soort incident?​​​​​​​ Dus geen consequenties.

OF

De oude datawaarden vanuit het tekstvak ‘Anders, nl.’ verdwijnen voor het veld Soort incident?​​​​​​​​​​​​​​ 

M.a.w., kunnen wij de optie ‘Anders, nl’ uitvinken en vervangen door een lijstwaarde Anders?

PS: ik stel hier de vraag eerst voordat ik het kan ‘testen in Productie’ 😉 Hiervoor hebben we een 2e meldtype aangemaakt met dezelfde formulieren maar met andere velden.

Met vriendelijke groet,

Klaas Pompstra

Huidige situatie

Testsituatie 

 

icon

Antwoord op het topic Inge Kuijpers 13 September 2022, 10:41

Bekijk origineel

3 reacties

Hoi @kpompstra,

Wanneer je een lijstwaarde verwijdert, is deze niet neer beschikbaar in rapportages. Zie ook:

 

Badge +1

Hoi @Inge Kuijpers,

Dank voor je reactie en ik heb die andere artikelen gelezen. Gebruik van Kaartenbak is erg interessant maar als beginnend applicatiebeheerder moet ik dit nog ontdekken 😊

 

Wellicht is mijn verhaal niet helemaal duidelijk overgekomen en/of ben ik niet helemaal duidelijk geweest.

Ik heb even een test gedaan bij een testversie van het meldingstype voor melden incidenten.

Conclusie: Inderdaad is het zo dat als je de lijstwaarde verandert of verwijdert dat dan deze lijstwaarde niet meer beschikbaar is voor rapportages. Echter de ingevoerde data blijft wel bestaan in de database. Daar ging het mij om. We willen de optie ‘Anders, nl’ laten vervallen en een nieuwe lijstwaarde Anders toevoegen als keuzerondje, niet meer als tekstvak. Als we de historische data maar niet kwijt zijn. De historische data blijf gewoon bestaan bij het veld Soort-incident

Wat heb ik gedaan?

  1. Voor het veld Soort - incident de optie ‘Anders, nl.’ aangevinkt en een nieuwe melding gemaakt. Als tekst bij ‘Anders, nl.’ ingevoerd TEST.
  2. Vervolgens bij het veld Soort - incident de optie ‘Anders, nl.’ UITgevinkt en de melding opnieuw bekeken
  3. De tekst TEST staat nog steeds bij de melding als data bij het veld

Zie afbeelding

Voorbeeld melding

Groet,

Klaas

Hoi Klaas,

Dat klopt. Bij de details van de melding is de oorspronkelijke waarde nog zichtbaar, in rapportages kun je de waarde niet meer gebruiken.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring