Hallo Inge,
Je kunnen werken met voorwaardelijke opmaak, maak voor elk deel (pagina) van het formulier een aanvinkboxje.
Het maken van de velden
De beste manier voor dit aanvinkboxje is om een veld te maken van het type Lijstwaarde.
Zet in de lijstwaarde maar 1 optie, bijvoorbeeld “Ja, laat vragen zien”.
Zorg ervoor dat in de instelling staat dat je meerdere antwoorden kunt aanvinken.
Inrichting in het formulier
Maak alle aanvinkboxjes verplicht in het formulier, wanneer één is aangevinkt zie je de bijbehorende vragen d.m.v. de voorwaardelijke opmaak.
Zo heb je een verplicht aanvinkboxje gemaakt die je aan en uit kunt zetten, dit lukt namelijk niet met een veld van het type vinkvakje omdat je die niet verplicht kan maken in een formulier.
Resultaat
Zo zorg je ervoor dat alle vragen ingevuld moeten zijn om het formulier überhaupt te kunnen verzenden.
Test
Ik heb getest dat je formulieren kunt opslaan en de waarde van een veld kunt bewaren terwijl het aanvinkvakje uit staat. Waarde in een veld blijft dus wel bewaard wanneer je het opslaat, in tegenstelling tot een niet zichtbaar veld in de voorwaardelijke opmaak wanneer je het formulier verzend.
Mogelijke bijvangst voor jou
Ik gebruik deze inrichting heel vaak om ervoor te zorgen dat mensen ongewenst actieformulieren verzenden voordat ze echt klaar zijn. Je kunt het gebruiken als definitieve check voor de invuller.
Groet,
Kees
Dag Kees,
Dank voor je reactie, ga ik zeker proberen. Werkt dit ook als het hele formulier al vol zit met voorwaardelijke velden. Dus als bv een antwoord op vraag 1 relevant is voor het verschijnen van een vraag op de laatste pagina?
groet,
Inge
Hallo Inge,
Dat zal zeker gaan werken zonder enige twijfel.
Mocht je hulp nodig hebben dan kan ik daar wel een half uur voor vrijmaken. Stuur mij in dat geval even een persoonlijk berichtje.
Groet,
Kees