Beantwoord

Meldingen verplaatsen van het ene meldtype naar ander meldtype

  • 1 March 2022
  • 4 reacties
  • 118 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6

Zoals veel andere ziekenhuizen hebben wij in Zenya diverse meldtypen. Daaronder één voor PIM (patiënt incident melden) en één voor MIM (medewerkersincidenten, arbo e.d.). Nu komt het geregeld voor dat een medewerker een MIM inlegt die bij nader inzien een PIM is. Het is dan niet mogelijk om die melding om te zetten naar de PIM, want dat is een ander meldtype, ander meldformulier etc. Er blijft dan niets anders over dan de melding opnieuw in te leggen in het juiste meldformulier, overtypen dus. Hetgeen voor de melder redelijk frustrerend is. Nu hebben we al diverse acties ondernomen om te zorgen dat melders het juiste incident op het juiste formulier melden met toelichtende teksten etc. Desondanks blijft het probleem bestaan, weliswaar steeds wat minder, maar toch….. Mijn vraag is nu, kennen andere ziekenhuizen dit probleem ook en zo ja, hoe gaan jullie er dan mee om, welke oplossingen hebben jullie bedacht?

icon

Antwoord op het topic Job Kramer 1 March 2022, 12:59

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5

Twee ideeën die zouden kunnen helpen (maar misschien ook niet):

  1. In hoeverre lijken PIM en MIM op elkaar? Is het logisch dat het 2 meldingstypen zijn of zou het net zo goed 1 meldingstype kunnen zijn? Misschien zelfs met 1 formulier met aan het begin de vraag PIM of MIM. Ik ken de inrichting niet, dus wellicht is dit helemaal geen optie.
  2. Indien het 2 meldingstypen moeten blijven, is het dan mogelijk om met globale velden te werken? Dat zou de mogelijkheid openen om een MIM een opvolgmelding van PIM te kunnen laten zijn en vice versa. Daarbij kun je kiezen om velden over te nemen. Dan zou je dus de PIM kunnen verzenden, een opvolg MIM melding maken met overnemen van gegevens, en de oorspronkelijk PIM afsluiten als zijnde onterecht als PIM gemeld. NB: om een opvolgmelding te maken heb je coördinator rechten nodig op de oorspronkelijke melding, dus een melder kan dit niet zelf.
Reputatie 2
Badge +6

Dag Job, 

Dank voor je reactie!

Het zijn wel twee verschillende meldtypes, anders formulieren, andere flow e.d. Maar jouw tweede idee, om opvolgmelding mogelijk te maken, is het onderzoeken meer dan waard. Er hoeft dan in ieder geval niet meer opnieuw ingelegd en overgetypt te worden. 

 

Zie ook deze training:

 

Reputatie 1
Badge +6

Ik denk niet dat het een volledige oplossing biedt om een opvolgmelding te maken. Een deel van de velden zal wellicht overeen komen tussen beide meldingstypen en daarvoor gaat het goed. Maar in de opvolgmelding staan ook unieke velden die dus nooit vanzelf gevuld kunnen worden. En als coördinator kun je zelf nooit weten wat er in die velden moet staan. Dat zal toch echt de melder moeten invullen. Ik denk niet dat hier een echte oplossing voor bestaat zolang de velden echt verschillend zijn.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring