Het zou heel handig en een grote meerwaarde zijn voor het inrichten van meldformulieren (meldtypes) mocht het mogelijk gemaakt kunnen worden om zowel Organisatie-eenheden structuur als een onderwerpenboom te kunnen importeren / exporteren.
Gezien beide niet gesynchroniseerd zijn zou je op deze manier vlot een export kunnen doen van de OE en hiervan een onderwerpenboom aanmaken. Nu dien je alles manueel over te nemen.
Bij opbouw van een meldformulier kan je het veld OE niet zo vaak gebruiken als soms nodig is, je zou op deze wijze meerdere velden kunnen toevoegen op basis van een identieke onderwerpenboom.
Bij het ontwerp van de onderwerpenboom is het via importeren op basis Excel handig om deze aan te maken of aan te passen en bij eventuele wijzigingen t.o.v. de OE structuur (export).
Antwoord op het topic Chaim Leunissen
@Els Lowette
Ik denk dat dit de gouden tip is:
Klik vanuit het overzicht van meldingstypen door op een meldingstype dat gebruik maakt van de OE structuur of van een onderwerpenboom
Klik op het tabblad "Velden” en voeg een nieuw veld van het type “hiërarchische keuzelijst” toe
Er zal een mogelijkheid geboden worden om de lijstwaarden van de OE structuur te kopiëren. Als het meldingstype gebruik maakt van een onderwerpenboom dan zal die boom als bron gebruikt worden.
Zo'n “kopieveld” kan initieel alleen aangemaakt worden als “lokaal veld”, omdat het mogelijk is om de onderwerpenboom te kopiëren (een onderwerpenboom wordt in de regel alleen in 1 of hooguit enkele specifieke meldingstypen gebruikt). Als het nieuwe veld een kopie is van de OE structuur, dan kunt u dit veld vervolgens promoveren naar een globaal veld:
Ga naar Applicatiebeheer > Meldingen: Velden
Klik op het veld
Wijzig het veld naar een globaal veld
Het is dus ook mogelijk om de onderwerpenboom (zoals beheerd in Applicatiebeheer > Meldingen: Onderwerpenbomen) te kopiëren.
N.a.v. onze fusie ben ik bezig met het ontwerp van een nieuw incident meldformulier (meldtype).
Onze organisatie-eenheden structuur is gezien de fusie ook zeer uitgebreid en complex geworden.
CASUS 1
Probleem is dat ik de OE structuur op meerdere plaatsen in dit meldformulier wens te gebruiken.
Op dit ogenblik kan je enkel het veld OE en het veld compliance OE invoegen in éénzelfde meldformulier.
Dit is echter onvoldoende. Wanneer ik een 3de (of meer) veld(en) wil gebruiken dien ik de hele OE structuur over te typen in een eigen hiërarchisch veld. Ook dien je telkens bij wijzigingen aan de OE structuur eraan te denken deze velden ook weer aan te passen.
Het zou dus veel praktischer zijn mocht je deze gegeven in een veld kunnen importeren vanuit OE of een Excel rapport.
Hiervoor dien je dan wel de OE-structuur te kunnen Exporteren naar Excel.
CASUS 2
Een export van de OE structuur naar Excel (zoals bv. bij gebruikers) is ook zeer wenselijk om deze te kunnen delen met andere personen voor overlegmomenten, gebruik in andere toepassingen, ….
Hiervoor voorzien dat je de OE kan Exporteren en Importeren (bij aanpassingen) zoals je bv. ook bij het onderdeel gebruikers kan.
Het zou fijn zijn mocht dit zo ingericht kunnen worden. Veel gebruiksvriendelijker en ook minder tijdrovend ….
Het is mogelijk om een veld van type ‘Hiërarchische lijst’ te maken waarbij je dan aangeeft dat je lijstwaarden wilt importeren uit de organisatie-eenheden onderwerpenboom. Dit kan alleen indien het meldingstype ook met de organisatie-eenheden onderwerpenboom werkt.
Als je geen onderwerpenboom wilt gebruiken, zou je het volgende kunnen doen:
Je richt het meldingstype in met de organisatie-eenheden als onderwerpenboom
Je voegt de gewenste rechten toe aan één organisatie-eenheid
Je zet het organisatie-eenheden onderwerpveld op het meldformulier met als standaardwaarde die enen organisatie-eenheid en je verbergt dit veld op het formulier
Dag Inge, dit is net wat niet lukt of doe ik iets verkeerd/begrijp ik het verkeerd 😉...
Meldtype is gebaseerd op Onderwerpenboom OE.
Als ik een Hiërarchische lijst aanmaak heb ik niet de mogelijkheid om te kiezen om lijstwaarden te importeren vanuit mijn OE structuur… Hiervoor moet ik dan een aparte onderwerpenboom aanmaken die dan niet gesynchroniseerd wordt met de OE structuur. ...
Dus niet op basis van een aangemaakte onderwerpenboom
Ik zie hier niet de mogelijkheid om lijstwaarden te importeren….
Klik vanuit het overzicht van meldingstypen door op een meldingstype dat gebruik maakt van de OE structuur of van een onderwerpenboom
Klik op het tabblad "Velden” en voeg een nieuw veld van het type “hiërarchische keuzelijst” toe
Er zal een mogelijkheid geboden worden om de lijstwaarden van de OE structuur te kopiëren. Als het meldingstype gebruik maakt van een onderwerpenboom dan zal die boom als bron gebruikt worden.
Zo'n “kopieveld” kan initieel alleen aangemaakt worden als “lokaal veld”, omdat het mogelijk is om de onderwerpenboom te kopiëren (een onderwerpenboom wordt in de regel alleen in 1 of hooguit enkele specifieke meldingstypen gebruikt). Als het nieuwe veld een kopie is van de OE structuur, dan kunt u dit veld vervolgens promoveren naar een globaal veld:
Ga naar Applicatiebeheer > Meldingen: Velden
Klik op het veld
Wijzig het veld naar een globaal veld
Het is dus ook mogelijk om de onderwerpenboom (zoals beheerd in Applicatiebeheer > Meldingen: Onderwerpenbomen) te kopiëren.
Wel nog een vraagje, is het ook zo dat dit kopieveld gesynchroniseerd is met het originele veld OE? Dus dat wijzigingen automatisch worden doorgevoerd in het kopieveld?
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.