Skip to main content

Isala heeft heel veel goede voorbeelden van bewezen goed werkende verbeteringen, verbeterprojecten en verbeterplannen (groot en klein) die op de werkvloer per afdeling / specialismen zijn ontstaan en uitgevoerd en die medewerkers graag ziekenhuisbreed met elkaar zouden willen delen. 

In Isala slaat het Flow verbeterformulier niet zo goed aan. De gebruikers geven terug dat de weergave (lay-out) in Flow niet aantrekkelijk en overzichtelijk genoeg is om hun goede verbeterideeën te plaatsen en/of te delen. 

Toch zijn we op zoek naar een manier om binnen of buiten Zenya de bewezen goede verbeteringen/ideeën  ziekenhuisbreed te delen met elkaar. 

RadboudUMC heeft al in de vorige Infoland gebruikersdag een mooie oplossing gedeeld om ideeën met elkaar te delen in Flow maar we zijn in Isala op zoek naar nog meer van dit soort pareltjes die andere organisaties hebben ingezet.

VRAGEN

  • Welke organisaties/ziekenhuizen hebben een bewezen oplossing bedacht om ideeën/voorbeelden, die ontstaan zijn op de werkvloer binnen of buiten Zenya,  met elkaar organisatiebreed te delen?

We horen graag van de community terug wat jullie hebben bedacht om organisatiebreed ideeën/oplossingen te delen. 

  • Ook zijn we benieuwd of Infoland zelf nog ideeën en/of ontwikkelplannen heeft om het delen van informatie / ideeën / oplossingen te verbeteren binnen Zenya. 

Zenya Boost is in ontwikkeling en richt zich vooral op het voeren van campagnes in de organisatie. We zijn benieuwd of in Boost ook makkelijk goede bewezen ideeën organisatiebreed gedeeld kunnen worden en of deze oplossingen op een makkelijk en aantrekkelijke manier te vinden zijn voor de medewerkers binnen of buiten Zenya. 

Hi Alex,

Hierover is Ziekenhuis Gelderse Vallei ook hard aan het nadenken.

Wij hebben hier gesprekken over gevoerd met Infoland waarbij zij aangaven bezig te zijn met een ‘best practice’ van de verbeterflow. Daarop zijn wij nu aan het wachten. In de meest recente update van 2 weken geleden waren ze klaar met bouwen en begonnen met testen. Dit zou binnen enkele weken afgerond zijn. Wij zijn erg benieuwd waar ze mee komen. Wellicht is dit voor jullie ook een nieuwe / betere werkwijze.

Daarnaast lijkt het mij leuk om hierover eens contact met elkaar uit te wisselen. Zelf ben ik applicatiebeheerder van Zenya en samen met mijn collega Robin van Leeuwen (Beleidsadviseur) zijn we hard opzoek naar een betere werkwijze omdat onze huidige verbeterflow ook niet aanslaat.

Mocht je het leuk vinden om hier binnenkort eens over te Teamsen dan hoor ik het graag! Mijn email is cverschuur@zgv.nl 

 

Met vriendelijke groet,

Charlotte Verschuur


@Alex van Baar  en @cverschuur Het Flevoziekenhuis heeft ook al diverse versies verbeteren achter de rug. Het is inderdaad moeilijk om het verbeterformulier (en flow) aan te laten slaan in de organisatie. In maart hebben wij een nieuwe versie gelanceerd die gebaseerd is op de PDCA cyclus. Dit is terug te zien in de flow. Voorlopig zijn wij positief over de reacties die wij krijgen. Neem gerust contact met mij op :)

Groet Marja Engel 

 


@Marja Engel,

Bedankt Marja. Jullie workflow ziet er goed overdacht uit. Mooi idee om de PDCA cyclus te verwerken in het verbeterformulier. 

Wij hebben in Isala een workflow gemaakt die gebaseerd op de A3 methodiek. Enigszins vergelijkbaar met de workflow die jullie gebruiken.

Het A3 verbeterformulier is gemaakt om de belangrijkste verbeter ideeën te identificeren en op een overzichtelijke manier weer te geven. Het rapport wordt vertoond op één pagina (zoals de naam A3 al verklapt), waardoor er overzichtelijk en snel te zien is wat de verbeteractiviteiten zijn binnen je organisatie. Maar dat is niet wat je te zien krijgt in de module Flow. Die genereerd een overzicht die veel gebruikers niet aantrekkelijk vinden. Het zit hem dus meer in de lay-out en ontwerp.  Het zit hem in Isala vooral in de weergave en het overzicht van de verbeteringen de best practices.  

VIM teams zijn wel gewend te werken met Flow formulieren maar dat is maar een beperkte groep.

We hebben wel voorbeelden gezien van andere software leveranciers die het verbeteren visueel aantrekkelijker maken zoals Coimbee (afbeelding hieronder) maar willen binnen Isala voor het verbeten bij Zenya blijven. Wij hebben onze wensen al eerder geuit en doorgegeven aan Infoland maar verwachten op korte termijn niet echt een wenselijk product. 

Mogelijk kunnen we vanuit de Flow overzichten de best practices gaan weergeven op ons intranet zodat we een grote doelgroep kunnen bereiken en het visueel aantrekkelijker maken om aan de slag te gaan met het verbeteren op je afdeling. 

Indien er meer gebruikers zijn met goede voorbeelden dan horen wij dat graag.  

Groet, Alex van Baar. Isala 


Beste Alex (en anderen),

 

Deze flow kan je bij mij opvragen. Ook mag je met mij contact opnemen voor verdere toelichting.


Reageer