Vraag

Positief incident melden (PIM) ervaringen gevraagd

  • 7 February 2022
  • 10 reacties
  • 498 Bekeken

Reputatie 5
Badge +8

Goedendag

In ons ziekenhuis willen we starten met het Positief (Incident) Melden (PIM, maar twijfel of dit een juiste benaming is...). Een afgeleide van het Veilig incident melden, maar dan met een positieve lading. 

Het idee is dat medewerkers elkaar een compliment via Zenya kunnen sturen. Men kan een compliment sturen naar een afdeling, een team of aan medewerker(s). We dachten om dit in te richten via de module ‘Meldingen/Flow’.

Hebben andere organisaties hier ervaringen mee? Waar moet ik aan denken om dit in te richten (meldformulier, workflow, mailsjablonen, e.d.)? Heeft iemand misschien een meldingstype?


10 reacties

Reputatie 4
Badge +6

@Jeske van Gassel,

Bij het IHI congres afgelopen juni in Zweden hebben wij hierover een presentatie gezien vanuit het WKZ in Utrecht. Daar is het PIM ingevoerd door artsen. Was een hele inspirerende presentatie. Ik kan je de presentatie sturen dan kun je zelf kijken en eventueel contact met hen opnemen.

Groet Diana 

Reputatie 3
Badge +7

@Jeske van Gassel 

Wij zijn recentelijk gestart met PIMMEN. Wij hebben een klein meldformulier gebouwd. Dit is alleen nog voor de SEH beschikbaar. Als deze pilot slaagt dan gaan we het verder uitrollen in de organisatie.

Gr Marja 

Reputatie 5
Badge +8

@Inge Kuijpers: dit is een complimentenformulier voor cliënten/patiënten. Ik ben echter op zoek naar ervaringen met complimenten voor intern gebruik. Dus:

  • medewerker → medewerker of
  • medewerker → team 
Reputatie 5
Badge +8

We hebben dit in 2019 geprobeerd, en ik geloof dat nog één afdeling (Lab) het als keuze optie heeft staan in hun specifieke suggesties systeem.

In navolging van het “learning from excellence” idee uit de UK, hadden we de optie om dit te combineren in de verbeterpunten route. Dat is uiteindelijk niet handig voor de rapportages. Ja, je kan het er natuurlijk uit filteren, maar mensen vangen er liever geen op verbeterpunten lijkende mailtjes over.

Uiteindelijk, ook door Covid, hebben we dit niet verder uitgewerkt in een eigen meldroute. Het werd namelijk ook als een beetje onpersoonlijk ervaren. Het moet denk ik ook bij je organisatie passen. Mensen waren van mening dat je dit beter gewoon persoonlijk moest doen en niet via een systeem. Dan werd een geschreven email als nog aangenamer ervaren.

Wellicht dat het in de toekomst nog eens geprobeerd wordt, maar dan moeten we nog eens nadenken over wat we er dan in willen gaan zetten, om het wel echt op werkzaamheden te richten. Voor jubilea, behaalde diploma's en andere bedankjes werkt ons intranet momenteel prima.

Reputatie 5
Badge +6

Wij hebben hier niets voor ingericht in Zenya, maar ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen.

Reputatie 6
Badge +7

In navolging van het idee uit de UK zoals @JesseV ook aangeeft hebben wij hier ook over gesproken. Wij hebben echter niet gekozen voor complimenten omdat we daarvoor te weinig draagvlak voelde.

 

Wij zijn wel net gestart met een meldtype van goede praktijkvoorbeelden. Hierbij delen mensen goede praktijkvoorbeelden die anderen kunnen zien. Hierdoor wordt het het leren van elkaar  versterkt en voorkomen we dat mensen hetzelfde wiel aan het uitvinden zijn. Ook een vorm van learning from excellence.

Reputatie 5
Badge +6

@Jeske van Gassel 

Een heel tof idee, ik volg dan ook graag even mee….  

 

 

Reputatie 4
Badge +7

@Jeske van Gassel

Zou je mij deze presentatie nog kunnen sturen. Is wel alweer een jaartje geleden sinds je dit aanbod deed dus weet niet of het nog geldig is. Je mag deze sturen naar a.j.van.baar@isala.nl

 

Reputatie 3
Badge +6

Ik lees mee. Wij hebben inderdaad het complimenten suggestie formulier voor patiënten. Maar zijn nu aan het nadenken voor een formulier Safety2 .

Het sturen op wat goed gaat en dat delen. Het wiel niet opnieuw uitvinden. En inderdaad erg belangrijk is hier draagvlak voor en hoe deel je het.

Hoi @Jeske van Gassel en @Els Lowette,

Zie ook: 

en:

 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring