Beantwoord

Rechten meldingstype - leesrechten beperken

  • 7 October 2020
  • 4 reacties
  • 183 Bekeken

Reputatie 3
Badge +6

Ik zou graag een meldingstype willen maken waarbij de melder bepaalt wie de eigenaar/coördinator moet worden.

Dit is mogelijk alleen daarnaast wil ik graag dat dán alleen de melder én gekozen eigenaar/coördinator leesrechten heeft op deze melding.

Alle aangemelde gebruikers mogen een melding maken.

Alle aangemelde gebruikers kunnen coördinator zijn.

 

Technisch lijkt dit in eerste instantie niet mogelijk in iProva Meldingen.

 

Lopen andere organisaties hier ook tegen aan of hebben jullie wellicht ideeën/tips hoe ik dit anders op kan lossen?

icon

Antwoord op het topic Silvia van Gils 5 April 2022, 08:29

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Hallo Gerlof,

Ik weet niet of mogelijk is wat jij vraagt, maar ik kan je wel vertellen hoe wij dat doen. 

Wij hebben zo'n 12 locatie met meerdere teams (in verschillende groottes). ik heb gebruikersgroepen aangemaakt. 

men kiest eerst de juiste locatie-team. dan geeft het systeem alleen nog maar de optie om te kiezen uit de namen van die gebruikersgroep. de enige vervuiling die daar in zit is dat de applicatiebeheerder i-task overal rechten op hebben en dus ook in die keuze groep voor komen.

ik heb gebruikers groepen van 2 namen tot 5 namen. afhankelijk van de grootte van de locatie en de wijze waarop zij het afhandelen van de meldingen hebben georganiseerd. daar is wel een richtlijn voor, maar daarbinnen kan men zelf beslissen wie/hoeveel zij in de groep willen hebben. Ik heb ruim 40 gebruikersgroepen op die manier.

bij ons betekent dat dat je alleen rechten hebt op de meldingen van jouw groep. vaak dus maar 2 personen. wel hebben de managers bij ons recht op alle meldingen binnen hun locatie. en kan iemand zelf nog een naam toevoegen bij ; wie wil je in kennis stellen van dit incident? die persoon kan de melding dan ook lezen.

Een heel groot nadeel van deze werkwijze is wel het beheer. verpleegkundigen wisselen nogal eens van rol of locatie. dat betekent handmatig de groep aanpassen met de nieuwe namen. 

Een ander bijkomend probleem ontstaat op het moment dat men niet voor de locatie/afdeling kiest, maar nog daarboven liggend- regio. dan kan men niets kiezen en komt de melding bij de gatekeeper, ik dus. dan zoek ik de naam van de melder (en bijbehorende locatie) op in het personeelsboek en zet ik de melding alsnog door naar de juiste locatie/afdeling.

 

Met vriendelijke groet, Sophie van Manen

Reputatie 4
Badge +7

Hoi Gerlof,

Ben je er al uit?
Kan het misschien op deze manier: bij melder en coördinator stel je in ‘Alle aangemelde gebruikers’. Iedereen kan dus melden. Op de workflow stel je in dat de melding automatisch wordt toegewezen aan de melder. Hiermee is de melder nu dus eigenaar / coördinator. Hierna kan deze de melding toewijzen aan iedere willekeurige medewerker. De melder houdt leesrechten vanwege het feit dat hij zelf gemeld heeft.

Groet,

Michel

Alle mogelijke coördinatoren hebben dezelfde rechten. Het is dus niet mogelijk om enkel de coördinator aan wie de melding is toegewezen (= de eigenaar) rechten te geven en de overige gebruikers met coördinatorrechten niet.

Reputatie 6
Badge +7

Zou dit misschien een omweg kunnen zijn?

Het werkt alleen bij een simpele flow waarbij je kan werken met een actiepuntformulier en automatische statusovergangen.

Je laat maar 1 iemand coördinator  zijn. Die eigenlijk niets met het systeem doet. Dit kan zelfs een dummy account zijn.

Dan maak je vervolgens alle aangemelde gebruikers overige betrokkenen en eventueel analist (afhankelijk wat ze moeten doen). Je zorgt vervolgens dat op een statusovergang de door de melder geselecteerde overige betrokkenen de rechten krijgt. 

Bij de rechten per rol alle vinkjes aanzetten.

Je zorgt ook dat alle aangemelde gebruikers bij actienemers staan. De ‘overige betrokkenen’ krijgt een actiepuntformulier. Het coördinatorformulier blijft gewoon blanco. 

In de statusovergang regel je dat als het actiepuntformulier is ingevuld de melding wordt afgesloten.

 

Je moet dit natuurlijk even goed testen want het is maar een dinsdagochtend-idee :-)

En het werkt alleen als de ‘coördinator’ niet heel veel moet doen.

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring