Vraag

Risicoscore instellen op basis van de grootste waarde, niet de optelsom

  • 26 August 2021
  • 6 reacties
  • 80 Bekeken

Reputatie 2
Badge +4

Heeft iemand ervaring of oplossing voor het volgende:

In een formulier worden 5 vragen gesteld met betrekking tot informatieveiligheid in verband met het vaststellen van het risico.

Per vraag krijgen de antwoorden een score van 1 t/m 3.

De risicoscore wordt bepaald door het antwoord met de hoogste score, niet door de optelsom van de 5 antwoorden. In Excel is dit regelen met de MAX-functie. Die geeft als resultaat de grootste waarde in een verzameling waarden. 

Kan zoiets ook binnen Zenya?

 


6 reacties

Hallo @JopHelleman ,

Mag ik je om wat meer info vragen;

Je hebt het over de pijler FLOW (voorheen iTask of Melden & Analyseren), toch? 
Als ik je vraag goed begrijp zijn dit 5 meerkeuze vragen, klopt dat? En elk antwoord mogelijkheid scoort 1, 2 of 3. En het resultaat van die 5 antwoorden levert 1 risicoscore op?

Reputatie 2
Badge +4

Hallo @Kelly de Jong

Het gaat inderdaad om Flow.

En inderdaad vijf vragen met een aantal antwoorden, waarvan de hoogste score op een individuele vraag de uitkomst bepaalt. Voorbeeld:

Vraag1. Score 1

Vraag2. Score 2

Vraag3. Score 1

Vraag4. Score 1

Vraag5. Score 3

De uitkomst is dan dus niet alles opgeteld, maar de score op vraag 5: 3 

Reputatie 4
Badge +6

Hallo Jop,

Ik heb dit nu gedaan door dit op de statusovergang in te stellen.
Daar kun je bij de acties bij de statusovergang op basis van voorwaarden een risicoscore invullen.

Je kunt m.b.v. geavanceerde voorwaarden een heel eind komen.

Bijvoorbeeld:

Als 1 >2 OF 2>2 OF 3>2 OF 4>2 OF 5>2 dan wordt de veldwaarde van de risicoscore …….

Vervolgens kun je in dezelfde statusovergang de gewenste acties n.a.v. de risicoscore laten uitvoeren (als de berekening van de risicoscore maar boven de gewenste actie staat werkt dit prima).

Voor een risicoscore die direct op het formulier weergegeven moet worden kan dat volgens mij nog niet binnen FLOW.

Mocht je meer info willen laat maar weten.

Groetjes

Annemari

 

Reputatie 6
Badge +7

Ik zou ook zeggen dat je dit via de statusovergang kan regelen. Hierbij kun je ook een veldwaarde laten invullen. 

 

Je maakt een veld met de ‘eindscore’, bijvoorbeeld zoiets:

 

En dat wordt het wat lastiger want je moet de voorwaarde(n) opgeven. Hier selecteer je de vraag en het getal wat tot deze waarde moet leiden. Makkelijk, echter ga je hier tegen het issue aanlopen dat je geen ‘of’ voorwaarden kan maken maar alleen ‘en’ voorwaarden.

Dit betekent simpelweg dat je dit trucje eenmalig heel vaak uit moet voeren, zodat je voor iedere vraag per antwoordcategorie een soortgelijke actie aanmaakt.

Hier  zie je de wens van mensen terug om of voorwaarden te kunnen maken.

 

Reputatie 2
Badge +4

Hallo @JopHelleman ,

Mag ik je om wat meer info vragen;

Je hebt het over de pijler FLOW (voorheen iTask of Melden & Analyseren), toch? 
Als ik je vraag goed begrijp zijn dit 5 meerkeuze vragen, klopt dat? En elk antwoord mogelijkheid scoort 1, 2 of 3. En het resultaat van die 5 antwoorden levert 1 risicoscore op?

Hallo @Kelly de Jong

Het gaat inderdaad om Flow.

En inderdaad vijf vragen met een aantal antwoorden, waarvan de hoogste score op een individuele vraag de uitkomst bepaalt. Voorbeeld:

Vraag1. Score 1

Vraag2. Score 2

Vraag3. Score 1

Vraag4. Score 1

Vraag5. Score 3

De uitkomst is dan dus niet alles opgeteld, maar de score op vraag 5: 3 

Hallo @Kelly de Jong ,

Heb je hier misschien nog ideeën over? 
De ideeën over de statusovergang snap ik wel, maar het gaat er juist om dat je dit binnen het formulier realiseert. 

Hallo @JopHelleman,

In FLOW (voorheen Melden & Analyseren of iTask) is het niet mogelijk direct in het formulier scores mee te geven. Ik vermoed dat de oplossing in de workflow gevonden moet worden.
Is FLOW de juiste module voor deze case?

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring