Beantwoord

Score bepalen zonder alle velden te vullen?

  • 27 March 2024
  • 6 reacties
  • 37 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6

Ik ben bezig met het tweaken van een formulier met als doel onze actienemers te helpen een beslissing te nemen omtrent het analyseren van een melding.

Hiervoor gebruik ik velden met getalwaarden, deze waarden laat ik vervolgens optellen d.m.v. een veld ‘Getal, berekend met formule’. Een aantal van die velden met getalwaarden worden echter d.m.v. voorwaardelijke secties gebaseerd op eerdere vragen . Deze vragen worden dus de ene keer wel en de andere keer niet gesteld. Tot mijn frustratie merk ik dat er niet opgeteld wordt als niet alle velden gevuld zijn. Ik ben al bezig geweest met een (3D) score matrix, maar loop ook daar tegen hetzelfde probleem aan. 

 

Is er een manier waarop ik de score kan laten berekenen zonder dat alle velden gevuld zijn?

icon

Antwoord op het topic Jos Heijnen 4 April 2024, 15:01

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 2
Badge +3

Beste @Jos Heijnen ,

Als je naar de getalvelden gaat die niet altijd worden ingevuld en je dubbelklikt hierop, dan kun je een ‘Standaardwaarde’ invullen.

Als je hier 0 invult, zal deze waarde worden opgeteld in de formule als dit veld niet wordt gevuld en wordt er toch een score berekend.

Hierbij twee schermafbeeldingen ter illustratie:

 

Reputatie 2
Badge +6

Hallo @Marjolein vd Wijst,

 

Soms lijkt iets te simpel om waar te zijn ;-)

 

Ik heb jouw oplossing ingebouwd in mijn formulier. Overal standaardwaarden n.v.t. met waard 0 toegevoegd en het geheel door getest. Ik krijg echter nog steeds geen resultaat. Alleen als ik de vraag beantwoord wordt het puntenaantal meegenomen. Ik heb ook nog een keer de standaard op Ja gezet waardoor er 5 punten bij mijn geheel opgeteld zou moeten worden. Het veld blijft echter leeg totdat ik de vraag daadwerkelijk beantwoord heb.

 

Wat doe ik verkeerd?

Groet,

 

Jos 

Hallo @Jos Heijnen,

Als je met een berekend veld werkt dan mogen de velden die opgeteld worden niet in voorwaardelijke secties liggen, want als die secties dichtgeklapt zijn dan wordt de veldwaarde leeg gemaakt en hebben niet alle velden een waarde waardoor de som niet gemaakt kan worden.

Als je met een berekend veld werkt dan is het beter om ervoor te zorgen dat de velden niet in een voorwaardelijke sectie liggen.

Er zijn dan twee mogelijkheden:
- Je kunt ze dan een default waarde 0 geven die de invuller kan wijzigen
- of je kunt ze leeg laten en verplicht maken waarbij de invuller er een 0 invult als het niet van toepassing is. Via een toelichting veld zou je dit in het formulier duidelijk kunnen maken aan de invuller.

 

Volgend idee bestaat om velden in dichtgeklapte voorwaardelijke secties niet mee te tellen in de formule omdat ze dan toch niet van toepassing zijn. Je zou hierop kunnen stemmen of een reactie toe kunnen voegen dat jullie dit ook wensen.

https://community.infoland.nl/ideas/veld-berekend-met-formule-i-c-m-voorwaardelijk-tonen-van-velden-4337

 

 

Reputatie 2
Badge +6

Hallo @Cindy Segers ,

 

Zoals al in mijn oorspronkelijk vraag omschreven heb ik velden met getalwaarden in een voorwaardelijke sectie zitten. Ik wil immers onze actienemers niet vermoeien met overbodige vragen over geaccepteerd valrisico als er geen sprake is van een val incident. Het resultaat van deze vragen kan echter wel zijn dat de actienemer het advies krijgt om te analyseren. Bij alle andere incidenten komen de geaccepteerd valrisico vragen niet en kan ik de vervolgvragen dus ook niet baseren op het resultaat van die vragen.

Ik had dus bedacht om a.d.h.v. een aantal vragen een bepaalde waarde te genereren en a.d.h.v. die verkregen waarde al dan niet de voorwaardelijke sectie met analysevragen open te zetten. Dit gaat dus niet als de eerste formule niet gevuld wordt. Met alleen maar voorwaardelijke secties loop ik vast. Ik mis dus de als dan dan dat mogelijkheid.

 

Heb je hier nog een gouden idee voor?

Reputatie 4
Badge +4

Hi @Jos Heijnen,

Het lijkt me verstandig dat je contact opneemt met je accountmanager van Infoland, zodat er met een consultant gespard kan worden om tot een passende oplossing te komen voor hetgeen wat je wil.
 

Reputatie 2
Badge +6

Hallo @e.franssen , Hoi Erik,

Overleg met onze accountmanager lijkt mij voor nu voorbarig. Ik wou dit mooi oplossen door, op basis van 3 variabelen, 2 vervolgmogelijkheden uit te laten splitsen. Nu dat niet lukt via berekenen heb ik een extra selectievraag ingebouwd. Bereik ik via een omweg hetzelfde mee.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring