Vraag

Tabellen in een melding

  • 15 January 2020
  • 10 reacties
  • 215 Bekeken

Reputatie 1
Badge +5

Collega’s,

 

is het mogelijk om een tabel aan te maken in een melding waar een gebruiker gestandaardiseerde informatie in moet zetten.

In een melding wil ik graag een tabel aanmaken om bijvoorbeeld bij een aanvraag milestones te definiëren (kolomhoofdingen: naam, verantwoordelijke, deadline).

Momenteel gebruik ik hiervoor gewoon tekst met opmaak, maar dit laat nog ruimte aan de invuller om de milestones te beschrijven.

 

Vriendelijke groeten,

 

Stefan


10 reacties

Hoi @Stefan Langers,

Een trucje dat ik zelf ooit heb geleerd van @Arjen de Jong is om in Excel een tabel te maken en deze te plakken in het tekstveld.

Je kunt de tabel dan plakken als standaardwaarde voor het tekstveld met opmaak op het formulier en de kolomkoppen bijvoorbeeld ‘vet’ maken. Je moet in Excel wat spelen met spaties achter de kolomtitel om een goede breedte te krijgen.

Het resultaat is dan bijvoorbeeld:

 

Vanaf versie 6.3 wordt een andere software component gebruikt voor de tekstvelden met opmaak.

In oudere versies was het ook mogelijk niet om via de opmaakmogelijkheden bij het tekstveld zelf een tabel toe te voegen maar kon je dit wel doen via een trucje met knippen en plakken uit bijvoorbeeld Excel en Word.

Dat wordt vanaf versie 6.3 niet meer ondersteund.

Reputatie 1
Badge +4

Hoi @Inge Kuijpers,   ik ben zelf nu ook aan het kijken wat dit voor ons betekent.
 

In eerste instantie ziet het inkopiëren van een Excel tabel in een formulier er prima uit:

maar verderop maakt het systeem hier een rommeltje van. 

Nu is het heel handig zo'n tabelopmaak om gegevens compact weer te geven en dat gebruiken wij dan ook.

Is er een alternatief hiervoor voorzien ? 

    

Reputatie 5
Badge +5

@Arjen de Jong

We gaan in een toekomstige versie actiever aangeven dat het gebruik van tabellen in een tekstveld niet ondersteund wordt in Zenya.
Tegelijk zien we dat er wel behoefte is aan een veld wat de mogelijkheden van een tabel biedt. Het lijkt me goed als we dit formeel gaan faciliteren, zie dit Idee: https://community.infoland.nl/ideas/tekstveld-met-opmaak-tabel-4733

Toevallig heb ik deze situatie vandaag ook besproken met @Femke Wijnker, waarbij we tot de conclusie kwamen dat in haar situatie het rommeltje werd veroorzaakt door het betreffende veld als "Alleen lezen”-veld in een tweede formulier te plaatsen.
In die situatie zie ik twee directe (maar mogelijk beperkte) oplossingen voor dit issue:

  1. Kopieer het betreffende veld en neem de waarde in het originele veld daarin over via de nieuwe optie in "Veldwaarde instellen”, zodat je het veld niet meer als "Alleen lezen” hoeft in te stellen, zie Mogelijke acties op een statusovergang, onderdeel "Veldwaarde instellen (of kopiëren)”
  2. Biedt een leeg Excel sjabloon aan via een link in het formulier en biedt ook een veld van het type bijlage aan waar de melder/actienemer het ingevulde Excel document aan toe kan voegen.

 

Reputatie 1
Badge +4

@Chaim Leunissen 

Het “rommeltje” ontstaat al direct bij het verzenden van het meldformulier. Het lijkt alsof de tabel er netjes uitziet en je kan zelfs rijen en kolommen toevoegen alleen als je het meldformulier daarna bekijkt of uitprint klopt het niet meer.  Alle opmaak is verdwenen.

Dus inderdaad als we een veld van type tabel kunnen opnemen zou dat het issue oplossen.

Zeker nu in met de nieuwe layouts  de formulieren veel meer witruimte hebben gekregen.

   

 

Reputatie 5
Badge +5

@Arjen de Jong  
Er zit kennelijk verschil in de situatie die jij ervaart t.o.v. @Femke Wijnker .
Ik vermoed dat het verschil zit in opmaak van de tabellen, denk aan regelafstanden, uitlijning, inspringing. Misschien iets om na te gaan?

Reputatie 1
Badge +4

@Chaim Leunissen 

De tabel die ik inkopiëer heeft geen opmaak.    

Zie de tabel hierboven.  De eerste regel maakt hij zelf zwart.

Als ik het meldformulier daarna uitprint ziet de tabel er als volgt uit :

En bij meldformulier wijzigen :

 

 

Ik gebruik overigens Office 365.

 

 

 

 

Reputatie 5
Badge +5

Hoi @Arjen de Jong 

In jouw situatie verdwijnen de tabelranden.
@Femke Wijnker: uit welke bron haalden jullie de tabel? Bij jullie verdwenen de tabelranden niet...

Reputatie 1
Badge +2

@Chaim Leunissen : ik vermoed dat dit een reguliere tabel in Word geweest is en dan simpelweg knippen en plakken

Reputatie 1
Badge +4

Hoi,  heb dit net even geprobeerd maar dit geeft bij mij hetzelfde resultaat als vanuit Excel.

 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring