Beantwoord

Veld met type gebruiker geeft melding: Kies eerst ‘Organisatie-eenheid’

  • 11 April 2023
  • 3 reacties
  • 62 Bekeken

Badge +1

Hallo,

Ik gebruik een veld met type ‘gebruiker’ op een “Formulier voor workflow”, en dan krijg ik de melding:

Kies eerst ‘Organisatie-eenheid’

Hoe kan ik dat voorkomen?

Ik kan het veld met type ‘gebruiker’ wel gebruiken op het ‘meldformulier’ 

 

icon

Antwoord op het topic Josefien Janssen 12 April 2023, 08:24

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +1

Hallo,

Ik weet het antwoord al:

Dit zijn de acties die je moet doen:

  • voeg op het formulier het speciale veld “organisatie-eenheid” toe
  • geef een standaardwaarde in
  • zet het speciale veld “organisatie-eenheid”  op alleen lezen

Je hebt het speciale veld “organisatie-eenheid” nodig voor het veld met type ‘gebruiker’, de organisatie-eenheid moet je op tabblad rechten toe kennen aan het formulier. 

 

 

Reputatie 5
Badge +5

@Josefien Janssen 

Allereerst: welkom op de Infoland Community!

Daarnaast een klein, maar m.i. zeer belangrijk detail: deze kwestie speelt alleen in de voorbeeldweergave van het workflow (of coördinator) formulier, dus in de ontwerpmodus van het formulier.
Voor daadwerkelijke meldingen geldt dat de melder al een Organisatie-eenheid gekozen heeft (via het meldformulier) en daar maakt het workflow formulier vervolgens dankbaar gebruik van als je een gebruiker dient te kiezen.

Het kan echter geen kwaad als het OE-veld ook als “alleen-lezen"-veld op het workflow formulier staat.
Sterker nog: je kunt ervoor kiezen om meer velden uit het meldformulier als "Alleen-lezen” op te nemen in het workflow formulier. Op die manier heb je:

  • Als applicatiebeheerder de mogelijkheid om voorwaardelijke secties in het workflow formulier aan te brengen o.b.v. gegevens die door de melder zijn ingevuld
  • Als workflow formulier invuller beter in beeld met welke melding je inhoudelijk bezig bent

Je kunt workflow formulieren met een gebruikersveld dus op twee manieren testen:

  1. Op jouw manier, door het OE-veld toe te voegen aan het formulier ontwerp, zodat je een waarde kunt kiezen in de voorbeeldweergave
  2. Door een testmelding aan te maken en door de workflow te leiden.

Nog een aanvulling:

Het ‘onderwerp’ (bijvoorbeeld de organisatie-eenheid) is alleen nodig wanneer het gebruikersveld is beperkt tot het selecteren van gebruikers met bepaalde rollen. Pas als het onderwerp is gekozen, weet je wie die rol heeft volgens de rechtenstructuur.

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring