Verbetermeldingen in FLOW

  • 16 May 2022
  • 3 reacties
  • 139 Bekeken

Badge +1

Wij willen gaan starten met het monitoren van verbetermeldingen in FLOW (iTask). Er zijn echter nog wat open eindjes wat betreft de inrichting. Zou iemand met mij ervaringen willen delen hierover?

  • Wie (welke functionaris) is de coördinator van de verbetermelding? Ligt dit bij de adviseur kwaliteit of zijn er verbetercoördinatoren op de afdeling? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
  • Wat is de tijdsinvestering voor een coördinator? 
  • Hoeveel verbetermeldingen komen er binnen? 

Ben heel benieuwd! Alvast dank!


3 reacties

Hallo @evalaan,

Heb je zelf al een idee van je wensen? Wil je bijv. alle verbetersuggesties opnemen of enkel verbetermaatregelen die ook echt uitgevoerd worden monitoren? 

Mijn ervaring is dat het monitoren vaak gebeurt op verbetermaatregelen waarvan van tevoren (buiten een systeem) bepaalt is dat zij ook uitgevoerd worden. Degene die verantwoordelijk is voor de uitvoering is dan ook verantwoordelijk voor het bijhouden van de stand van zaken en dus in Zenya. 

Wellicht kan deze webinar je inspiratie geven en uiteraard ben ook ik benieuwd naar ervaringen van anderen!

 

Reputatie 3
Badge +6

Wij willen gaan starten met het monitoren van verbetermeldingen in FLOW (iTask). Er zijn echter nog wat open eindjes wat betreft de inrichting. Zou iemand met mij ervaringen willen delen hierover?

  • Wie (welke functionaris) is de coördinator van de verbetermelding? Ligt dit bij de adviseur kwaliteit of zijn er verbetercoördinatoren op de afdeling? En wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
  • Wat is de tijdsinvestering voor een coördinator? 
  • Hoeveel verbetermeldingen komen er binnen? 

Ben heel benieuwd! Alvast dank!

 

Hallo Eva,

In het LUMC gebruiken we al langer flow voor het opvolgen van verbetermaatregelen. Wij hebben dit decentraal ingericht. Dus iedere afdeling kan op zijn eigen afdeling een verbetermaatregel opstarten. De coördinatoren zijn dus ook decentraal. Vaak zijn dit teamleider, verpleegkundigen met aandacht voor kwaliteit of de kwaliteitsmedewerker van een afdeling. We zijn sinds dit jaar ook aan het uitproberen hoe we ziekenhuisbrede verbeterpunten kunnen registeren, opvolgen met de juiste eigenaren daarbij. In de ideale situatie kan dan iedere medewerker de ziekenhuisbrede punten inzien. 

Het aantal verbetermaatregelen is heel wisselend, sommige afdelingen gebruiken het zeer intensief voor alle bronnen, sommige afdelingen gebruiken het met name voor incidentmeldingen (die ook via flow worden afgehandeld) zodat er een koppeling is tussen incidentmelding en verbetermaatregel. 

De tijdsinvestering vind ik lastig in te schatten. Ook dit zal wisselend zijn afhankelijk van hoe je de opvolging van de verbetermaatregelen hebt geborgd in bijv. vaste overlegstructuren. 

Als je nog vragen hebt, stuur me gerust een bericht.

Groeten Mariska

Reputatie 5
Badge +5

@evalaan  Openbare reacties kun je gewoon hier onder toevoegen. Het is ook mogelijk om privé berichten te versturen, zie Hoe maak ik gebruik van privéberichten?

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring