Skip to main content

Is het mogelijk de Datum verstuurd te gebruiken als voorwaardelijke sectie in een meldformulier?

We willen, afhankelijk van een datum, velden wel of juist niet tonen.

Met vriendelijke groet,

Truus Heeren

Hoi Truus,

Wil je dit op het meldformulier toepassen? De ‘datum verstuurd’ is namelijk pas bekend als het meldformulier is verstuurd.
Voor andere formulieren kun je het als volgt oplossen:

  • Maak een eigen veld ‘Datum verstuurd’ van het type Datum
  • In de workflow van het meldingstype zet je op de eerste statusovergang (Verzenden) een actie om de waarde van dit veld in de stellen. Je laat dit veld dan vullen met ‘huidige datum’
  • Het eigen veld ‘Datum verstuurd’ kun je vervolgens op een ander formulier plaatsen, je kunt het als ‘alleen lezen’ tonen of ook verbergen
  • Na dit veld kun je dan een voorwaardelijke sectie toevoegen die gebaseerd is op dit datumveld

Hoi Inge,

Dank je wel voor je reactie.

Ik neem aan dat dit alleen gaat werken voor de nieuw te maken meldingen?

Gr Truus

 


Hoi Truus,

Dat klopt, een nieuw veld kun je pas vullen vanaf het moment dat het bestaat.
Deze wijze van inrichten gaat pas in na de wijziging van je workflow.


 

Wanneer in een meldformulier een datumveld is opgenomen met als standaard waarde de datum van vandaag, dan kan daar direct de voorwaardelijke sectie op worden ingericht. Dit werkt goed. In ons geval is het datum incident, maar zou ook datum invullen kunnen zijn.

Ik heb dit gebruikt om in het incidenten meldformulier, dat al lange tijd in gebruik is, vanaf een bepaalde datum nieuwe vragen toe te voegen. Deze oplossing is gekozen omdat het niet wenselijk was dat de nieuwe vragen ook bij de al ingevulde, nog niet afgehandelde meldingen, zichtbaar zouden zijn.

 

 


Reageer