Skip to main content

Graag wil ik drie vragen stellen met betrekking tot wijzigingen aanbrengen in Zenya Flow en de consequenties voor de andere entiteiten.

1. Heeft het aanpassen van meldformulieren consequenties voor andere entiteiten?
  1. Heeft het aanpassen van de workflow consequenties voor de andere entiteiten?
  1. Als bovenstaande opties consequenties voor de andere hebben, zou het dan financiële consequenties hebben voor ons om nieuwe meldformulieren en workflow aan te passen?

Hallo @NPosdijk,

1. Het aanpassen van meldformulieren heeft direct consequentie voor bestaande meldformulieren. Handig om te weten is dat alleen het verwijderen van velden uit formulieren er niet voor zal zorgen dat de data ook echt uit de melding wordt verwijderd. Dit gebeurd alleen bij het definitief verwijderen van het veld in z'n totaliteit.
    • Je zou erover na kunnen denken om een tweede meldformulier te maken en deze verder te ontwikkelen, los van het eerste meldformulier. Op de dag dat je overgaat van inrichting kan je de ene activeren en de andere deactiveren.

2. Het aanpassen van de workflow heeft direct consequenties voor bestaande meldingen. Alle huidige meldingen zullen overgaan op de nieuwe workflow. Bij een transitieperiode van één inrichting naar de andere inrichting binnen hetzelfde meldtype zal je dus rekening moeten houden met de verschillende voorwaarden die je daar wellicht aan wilt koppelen.
    • Je zou bij faseovergangen een inrichting kunnen maken dat meldingen van een datum voor xx-xx-xxxx aan andere voorwaarden moet voldoen dan meldingen die na xx-xx-xxxx zijn ingezet.

3. Dit is natuurlijk een lastige vraag, hiervoor heb ik definities nodig wat voor jou “financiële consequenties” betekent. Maar ik kan mij voorstellen dat je binnen een bestaand meldtype een grote wijziging wilt doorvoeren waarbij de data van het oudere meldtype overzichtelijk bij elkaar blijft.
    • Als je er goed over nadenkt dan is het prima mogelijk om binnen hetzelfde meldtype een proces opnieuw inricht zonder dat je daar direct de bestaande  meldingen negatief beïnvloed.
    • Gebruik hiervoor voorwaardes bij de fase overgangen.
    • Kies een moment om in één keer over te gaan op de nieuwe workflow.

Groet,

Kees

Reageer