Vraag

Workflow statusovergang; acties afhankelijk maken van elkaar

  • 23 May 2019
  • 4 reacties
  • 319 Bekeken

Reputatie 6
Badge +7
Ik ben op zoek naar een oplossing voor een uitdaging die ik en de consultant van Infoland niet op hebben kunnen lossen. Misschien dat een van jullie een vernieuwend idee heeft of, indien meer van jullie er behoefte aan hebben, kan het een doorontwikkelwens worden voor een nieuwe technische oplossing.

In iTask / melden en analyseren heb ik een workflow waarbij vanuit een bepaalde status een periodieke evaluatie plaats vindt. Deze periodieke evaluatie wordt gestuurd vanuit een waarde in het coördinatorformulier (bijv. iedere 2 weken, iedere maand etc.) De statusovergang werkt dmv pendelen.
We gebruiken één formulier voor evaluatie gedurende de looptijd van de melding, met een tekstveld dat steeds wordt aangevuld.
Zie screenshot van de workflow en een voorbeeld van een van de voorwaarden op de statusovergang,



Nu wil ik de evaluatie niet alleen vanuit het veld op het coördinatorformulier starten, maar ook op 3 vaste momenten per jaar. Dit in verband met de 4-maands rapportage naar de Raad van Bestuur, waarvoor we altijd de actuele stand van zaken willen hebben van de projecten.
Hiervoor kan ik per jaar drie harde data ingeven. Ook geen probleem.

Maar dan de uitdaging:
Ik wil dat de periodieke evaluatie alleen verzonden wordt indien 7 dagen ervoor én 7 dagen erna niet de 4-maandsuitvraag verzonden wordt.
(of de 4-maandsuitvraag wordt niet verzonden indien 7 dagen ervoor óf 7 dagen erna de standaard periodieke evaluatie verstuurd is)

Nadeel als dit wel plaats vindt is dat de verantwoordelijke kort na elkaar dezelfde informatie in het formulier moet plaatsen óf (en dat is meer waarschijnlijk) ze de taak niet uitvoeren en daardoor continu een openstaande taak in de takenlijst blijven houden (incl. eventuele reminders hiervan)

Ik wil géén extra status inbouwen en ook géén los formulier gebruiken. Mij lukt het niet dit te realiseren met de voorwaarden die ik kan selecteren bij de statusovergang.

Ideeën?

4 reacties

Reputatie 5
Badge +8
Beste Silvia,

wat als je de workflower een datumveld laat registreren telkens dit formulier wordt verzonden, en dan als voorwaarde stelt dat deze x-aantal dagen geleden dient te zijn?
Reputatie 6
Badge +7
Beste Silvia,

wat als je de workflower een datumveld laat registreren telkens dit formulier wordt verzonden, en dan als voorwaarde stelt dat deze x-aantal dagen geleden dient te zijn?


Hoi Andrei,
Dat lukt helaas niet. Hebben we ook geprobeerd. Maar je kunt bij een datumveld uit een formulier niet aangeven dat het XXX dagen na een datum-veld moet zijn. Je kan een specifieke datum meegeven of een berekening t.o.v. de huidige datum.



Je kunt ook instellen dat het actiepunt niet moet worden uitgezet als het formulier is ingevuld (daarvoor zou je het datumveld zoals jij benoemd kunnen gebruiken). Maar omdat wij het formulier repeterend gebruiken zou dat betekenen dat na de eerste keer invullen er helemaal geen evaluatieverzoek meer wordt verzonden.
Reputatie 5
Badge +8
Werkt de regel niet correct indien je (zoals op de screen) invult dat de datum < huidige datum - 7 dagen?

met deze werkwijze voorkom je dus dat je minder dan een week terug al dergelijke meeting hebt gehad. Ik volg de logica niet dat er ook moet gekeken worden binnen een week. Of er nu een periodieke of één van de vaste was.. het overleg is gebeurd dus snap ik niet goed waarom er naar de toekomst moet gekeken worden.
Reputatie 6
Badge +7
Werkt de regel niet correct indien je (zoals op de screen) invult dat de datum < huidige datum - 7 dagen?

Nee, dat rekent hij met de huidige datum en niet de datum dat het formulier voor het laatst is ingevuld zoals jij voorstelde.
Je creëert hiermee geen afhankelijkheid tussen beide evaluatieverzoeken.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring