Inhoud achter keuzeknop tonen in interactieve documenten

  • 17 February 2020
  • 10 reacties
  • 46 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6

Wat wij nu merken is dat gebruikers niet verder scrollen nadat ze op een keuzeknop geklikt hebben en dan dus denken 'niets te zien'. Dit zal uiteraard ook gewenning zijn, maar is het geen optie om te verspringen naar de plaats waar de alinea begint?


10 reacties

Reputatie 5

Het lastige hier is dat er direct onder de keuzeknop iets kan veranderen of ergens verderop in het document. Ergens automatisch naar toe scrollen is wellicht mogelijk maar dat is dan naar het eerst volgende element in het document, maar dat is misschien niet het onderdeel dat gekoppeld is aan de keuzeknop.

Als gebruikers dit gedrag laten zien, is dat als er een paginascheiding onder de keuzeknop staat? of juist niet?

Reputatie 2
Badge +6

Hoi @Thomas de Groot , 

Ik begrijp wat je bedoeld, ik zal eens kijken of hun gedrag veranderd als we een paginascheiding toevoegen (momenteel heb ik die er niet onder)


Daarnaast valt het me nu net op dat ik de opmerkingen niet meer kan zien als ik het interactieve document open om te bewerken. Is dit bij jullie al bekend? Bij gewone documenten zie ik deze in het scherm aan de zijkant nog.

Reputatie 5

Het tonen van opmerkingen terwijl je een interactief document bewerkt heeft zeker onze aandacht. 

Reputatie 2
Badge +6

@Thomas de Groot hebben jullie ook een idee voor keuzeknoppen waarbij een groot aantal keuzes te kiezen is. Ik maak nu een document waarin je eerst een locatie kunt kiezen, echter zijn dit er nogal veel. De gebruiker moet dan dus ook vrij ver doorscrollen, is er niet een optie dat de keuzeknop een soort uitklap menu wordt, welke ook weer inklapt als je je keuze hebt gemaakt?

Reputatie 2
Badge +4

Hallo,

ik wil ook nog iets toevoegen omtrent dat verder doorscrollen: bij een (iets) langere keuzerij waarbij verscheidene keuzeknoppen onder elkaar getoond worden, zal bij aanklikken van een keuzeknop de volgende blok pas onderaan de keuzerij getoond worden. Een aantal eindgebruikers hebben al aangegeven dat het leek alsof er geen inhoud werd geopend (omdat de tekst niet meer op het scherm ‘paste’) en ze het daarom logischer zouden vinden dat de blokken behorende bij een keuzeknop onmiddellijk onder de desbetreffende keuzeknop getoond wordt. Zou dat mogelijk zijn? 

Reputatie 5

@bmollema Ik weet niet of dit een oplossing voor je is, maar wat je kunt doen is 2 keuzeknoppen gebruiken. Bij de eerste maak je een voorselectie (bijv. locatie) en bij de tweede de definitieve keuze (bijv. afdeling). Je kunt het niet in een uitklapmenu plaatsen, maar als je dat overweegt heb je blijkbaar wel een hiërarchie om het in twee stappen aan te bieden. 

 

@Sofie Van Belle Dat is niet mogelijk. Met keuzeknoppen kun je voorwaardelijk blokken tonen. Deze blokken kunnen overal in het document staan, mits onder de keuzeknop zelf. Ze kunnen dus direct onder de keuzeknop staan, maar ook 4 paragrafen verder staan. Bovendien kunnen ze door het hele document verspreid zijn en voorwaardelijk getoond worden op basis van meer dan één keuzeknop.

Reputatie 5
Badge +8

Beste @Sofie Van Belle, ik begrijp goed wat je bedoeld, want hier lopen wij ook heel erg  tegen aan. Laat ik dit uitleggen met een voorbeeld: Wij hebben nu 10 documenten over antistolling en willen dit graag overzetten naar één interactief document. Dan kun je beginnen met een keuzeknop, dan zie je 10 keuzes in beeld. Echter als je dan een keuze aanklikt, dan denk je dat er niets gebeurd: gebruikers zien niet dat er tekst onder het document opent en tevoorschijn komt. Dan maar de keuze maken om hier te kiezen voor een uitklaplijst.... dan heb je 10 opties in je uitklaplijst en kun je vervolgens wel direct de tekst zien bij de optie die je aanklikt. Echter heb je dan het probleem dat je eigenlijk alleen maar tekst en afbeeldingen kunt toevoegen aan de keuze die je aanklikt. Binnen een uitklaplijst kun je niet nog een uitklaplijst of een keuzeoptie toevoegen bijvoorbeeld. En dat maakt het gebruik van een uitklaplijst ook weer niet aantrekkelijk.

Al met al zijn wij er voor de documenten van de antistolling nog niet uit: we lopen tegen teveel nadelen aan om deze documenten om te zetten naar één interactief document, en dat is jammer.

@Thomas de Groot, zijn er ontwikkelingen gaande dat je bijv. binnen een uitklaplijst gebruik kunt gaan maken van een nieuwe uitklaplijst of keuzeopties (als zijnde paragrafen) om de tekst binnen een uitklaplijst overzichtelijk en leesbaar weer te geven? 

Reputatie 5

@Berber Werkman Er zijn momenteel geen plannen om uitklapmenu's binnen uitklapmenu's te ondersteunen, of keuzeknoppen binnen uitklapmenu's. 

Waar ik vooral aan zit te denken is hoe we het oorspronkelijke probleem kunnen oplossen. Blijkbaar hebben gebruikers het idee dat er niets gebeurt op het moment dat ze op een keuzeknop klikken. Ik gaf eerder aan dat het niet mogelijk is om automatisch naar het blok te scrollen dat bij de keuzeknop hoort. Ik zie echter wel mogelijkheden dat bij het klikken op een keuzeknop je automatisch scrolt naar het eerstvolgende blok. Als gebruiker heb je dan direct feedback dat je keuze effect heeft gehad en je kunt direct door met het lezen van de content. Of het blok wat dan getoond wordt gekoppeld is aan die keuze is niet relevant, het is namelijke sowieso het blok dat men te zien zou krijgen als ze nu handmatig verder scrollen.

Ik heb het idee dat dit ook eigenlijk is wat @Sofie Van Belle en @bmollema al voorstelden, maar dan met een kleine nuance. Of ik had het eerder niet goed begrepen, dat kan natuurlijk ook.

Mocht je het een goed idee vinden, like mijn reactie dan even. 

Reputatie 5
Badge +8

@Thomas de Groot , ik denk dat we dan al een heel eind zijn…. zoals je de interactieve documenten maakt/ inricht, kun je dan zorgen dat het eerstvolgende blok het tekstblok is dat je wilt laten zien en dan is volgens mij het probleem van mij en @Sofie Van Belle al een heel eind opgelost.

Reputatie 2
Badge +6

Ik denk dat dit ook het probleem van onze gebruikers oplost. Er gebeurd dan inderdaad in ieder geval iets, waardoor ze getriggerd worden om verder te scrollen/lezen.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring