Rechten op kaarten in kaartenbak instellen


Reputatie 6

Het is mogelijk om losse rechten in te stellen op kaart-niveau. Zo kun je er voor zorgen dat bepaalde kaarten alleen maar door bepaalde mensen beheerd, bekeken, en gebruikt mogen worden.
 

Hoe werken de rechten?

Allereerst stel je op kaartenbakniveau in óf je rechten per kaart in wil stellen. Vervolgens krijg je bij elke kaart in de kaartenbak de mogelijkheid om afwijkende rechten in te stellen.

Rechten van meerdere kaarten tegelijk aanpassen
Uiteraard hebben we ervoor gezorgd dat je de rechten van meerdere kaarten tegelijk kunt wijzigen.

Belangrijk:

  • Wanneer je beheerder bent van losse kaarten, ben je geen kaartenbak-beheerder. De kaartenbakbeheerder kan meer dan de kaartbeheerder, zoals velden toevoegen, kaartenbakeigenschappen wijzigen en nog meer. De beheerder van een kaart kan deze kaart verwijderen, waarden van de kaart aanpassen, en rechten instellen op de kaart.
  • Rechten op een kaart gaan boven de rechten ingesteld op kaartenbak-niveau! Gebruikers met rechten op de kaartenbak hebben dus niet automatisch deze rechten op elke kaart in de kaartenbak.
  • We raden aan om ten minste 1 gebruiker/groep rechten te geven op zowel de kaartenbak als alle kaarten met afwijkende rechten, tenzij het echt onwenselijk is dat die gebruiker of groep inzicht heeft in alle kaarten

Leesrechten
Wat dus ook nieuw is, is het instellen van leesrechten. Voorheen kon iedereen de kaart gebruiken in bijvoorbeeld vragenlijsten en formulieren.

In vragenlijsten en formulieren kun je alleen de kaarten kiezen waar je leesrechten op hebt. Dus wanneer je instelt dat persoon X bepaalde kaarten niet kan zien, kan deze hier ook geen vragenlijsten of formulieren over invullen.


12 reacties

Reputatie 1
Badge +1
Goedemorgen Koen,

Fijn dat jullie dit aspect verder ontwikkelen. Is het straks ook mogelijk om een beheerder van losse kaarten, dus niet de kaartenbakbeheerder want die kan dat uiteraard nu ook al, rechten te geven om een kaart toe te voegen? De kaartenbakbeheerder beheert de velden etc. en de beheerder van losse kaarten maakt hier gebruik van. In de huidige versie betekent dat als ik iemand kaarten laat toevoegen hij/zij ook de kaartenbak volledig kan verwijderen of heb ik hierbij iets gemist? We willen dit gebruiken om de inhoud van een chemicalienkast actueel te houden, mutaties zouden dan door iemand met rechten van de beheerder van losse kaarten gedaan moeten kunnen worden.

Mvrgr,
Hertwig
Reputatie 6
Hoi Hertwig! Op dit moment hebben we het zo gemaakt dat nog steeds de kaartenbakbeheerder het recht heeft om kaarten toe te voegen, en niet de kaartbeheerder. Daar hebben we wel over nagedacht, maar dat zou qua instellen best het een en ander betekenen. We gaan er eens over nadenken. Wellicht zou je dit nog wel via een itask workflow kunnen laten lopen, omdat het vanaf iProva 5.11 mogelijk is om een kaart aan te maken vanuit een melding.
Reputatie 1
Badge +1
Hallo Koen, bedankt voor jouw reactie.

Wat betreft het aanmaken van een kaart vanuit een melding, dat kan toch nu toch ook al?
Dit heb ik net toegepast als alternatief voor het rechtstreeks door een gebruiker laten toevoegen van een kaart. Of bedoel je iets anders?
Alleen, dit is nog geen volledig alternatief want het aanpassen van een bestaande kaart via een melding is voor zover ik weet nog steeds niet mogelijk. Gaan jullie dat dan in de volgende release mogelijk maken?


Mvrgr,
Hertwig
Reputatie 1
Badge +7
"Allereerst stel je op kaartenbakniveau in óf je rechten per kaart in wil stellen. Vervolgens krijg je bij elke kaart in de kaartenbak de mogelijkheid om afwijkende rechten in te stellen."

Waar kan je dit instellen, bij de eigenschappen ?
Hoi @lwillen ,
Bij de eigenschappen van de kaartenbak kun je instellen dat je rechten op afzonderlijke kaarten mag instellen.
Als je dat instelt, dan kun je bij een kaart op het tabblad eigenschappen de rechten voor die specifieke kaart instellen.
Reputatie 1
Badge +7
Bedankt Inge,

ik heb gevonden dat wij een paar versies achter liggen (5.9), waardoor ik die eigenschappen niet terugvind. Eens vragen voor een upgrade.
Reputatie 1
Badge +4

Deze berichten zijn van lang geleden. Wij zijn recent begonnen met het gebruik van de kaartenbak en komen er nu achter dat iedereen die kaarten kan toevoegen, ook de gehele kaartenbak kan verwijderen. Dat lijkt me erg foutgevoelig. Is dat toch op de een of andere manier af te schermen?

Verder begrijp ik de volgende optie onder Eigenschappen van een kaartenbak niet:

Bij het selecteren van Literatuur mogen gebruikers ontbrekende Literatuur toevoegen: ja

De kaarten in deze kaartenbak heten Literatuur. Ondanks dat de optie op JA staat, mag ik als gebruiker geen kaarten toevoegen; daarvoor lijken toch echt beheerrechten nodig te zijn. Klopt dat?

Alvast bedankt voor de reacties!

Hoi @Karen,

Er is geen apart recht voor het verwijderen van kaartenbakken, iedereen met beheerrechten kan ook verwijderen.

Je tweede vraag over het toevoegen van kaarten:
Dat betreft situaties waarbij je in een veld een kaart kunt selecteren, bijvoorbeeld als je een kaartenbak ‘projecten’ hebt en je op een meldformulier een ‘project’ kunt selecteren. Wanneer er dan een project ontbreekt, kun je op dat moment een project toevoegen. Je kunt dat niet via de module ‘kaartenbakken’ maar alleen wanneer je kaarten selecteert in een veld.

Badge +5

Beheer is nu in te regelen op kaartenbak en kaarten. Beheer op de kaartenbak betekent volledig beheer. Ik zou graag de mogelijkheid hebben om op de kaartenbak en kaarten rechten te kunnen instellen om de inhoud van de kaarten aan te passen maar niet het ontwerp. Dus wel velden vullen/inhoud wijzigen maar niet kunnen toevoegen of verwijderen, ook geen kaart kunnen verwijderen. Volgens mij is dat nu niet mogelijk?

 

vr. groet, Odette Hampsink

Beheer is nu in te regelen op kaartenbak en kaarten. Beheer op de kaartenbak betekent volledig beheer. Ik zou graag de mogelijkheid hebben om op de kaartenbak en kaarten rechten te kunnen instellen om de inhoud van de kaarten aan te passen maar niet het ontwerp. Dus wel velden vullen/inhoud wijzigen maar niet kunnen toevoegen of verwijderen, ook geen kaart kunnen verwijderen. Volgens mij is dat nu niet mogelijk?

 

vr. groet, Odette Hampsink

 

Hoi Odette,

Je kunt bij de eigenschappen van een kaartenbak aangeven dat je rechten op kaartniveau wilt kunnen instellen.

Als je dat doet, kun je rechten voor één specifieke kaart instellen. Wijzigen van het ontwerp is niet mogelijk als je alleen rechten op kaartniveau hebt. Je kunt ook geen kaarten toevoegen. Wel kun je de kaart dan verwijderen.

Badge +5

Ik mis een ‘laag’ in het beheer op kaartenbak niveau. Het is nu volledig beheer of alleen lezen. Ik zou graag op kaartenbak niveau rechten willen toekennen om een kaart (aan) te vullen. Dus niet alleen op kaart niveau. Misschien zijn er meer gebruikers die deze wens hebben?

 

groet, Odette

Ik mis een ‘laag’ in het beheer op kaartenbak niveau. Het is nu volledig beheer of alleen lezen. Ik zou graag op kaartenbak niveau rechten willen toekennen om een kaart (aan) te vullen. Dus niet alleen op kaart niveau. Misschien zijn er meer gebruikers die deze wens hebben?

 

groet, Odette

 

Hoi Odette,

Je zou daar dan een idee voor kunnen toevoegen zodat anderen daar op kunnen stemmen en reageren. We kunnen dan volgen of hier meer behoefte aan is.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring