Skip to main content

AZ Turnhout staat voor mensgerichte zorg met respect voor niet alleen de eigenheid van de patiënt, maar ook voor die van zijn of haar familie. Een goede en continue bevraging van de patiënten is daarom nodig. Waar AZ Turnhout hun papieren vragenlijsten eerst manueel moesten invoeren in Excel, gebeurt dit vandaag automatisch. Van een fulltime job naar automatisch uitgestuurde vragenlijsten. Ontdek hoe AZ Turnhout door middel van Zenya PROMs- en PREMs-bevragingen mogelijk maakt.

 

Betere zorg vraagt meer patiëntbevragingen

AZ Turnhout werkt rond 4 kernwaarden; betrokken, inlevend, ondernemend en samenwerkend om zo mensgerichte zorg te kunnen garanderen. Om deze zorg echter continu te kunnen verbeteren om zo nog meer kwaliteit te kunnen leveren zijn patiëntbevragingen nodig. Sinds jaar en dag voert AZ Turnhout verschillende bevragingen uit, waarbij ze onder andere polsen naar de patiënttevredenheid, kwaliteit van de zorg, …
Het bevragen is één zaak, maar deze vragenlijsten in een algemene database invoeren en analyseren is een andere zaak. “En daar knelde het schoentje”, zegt @Katrien C manager Kwaliteit en Patiëntveiligheid.

“Het invoeren van de gegevens van onze papieren vragenlijsten nam zoveel tijd in beslag dat het haast een fulltime job leek te worden. Iemand was er bijna constant mee bezig.”

 

Nood aan een professioneel systeem

“Met de groei van het ziekenhuis, groeide ook het aantal bevragingen dat gedaan moest worden. Ook het aantal indicatoren dat we wilden bevragen bleef groeien”, vertelt Katrien. “Meer indicatoren betekent meer vragenlijsten en dus ook meer gegevens die manueel moesten worden ingevoerd.” AZ Turnhout wilde ook graag starten met PROMs, bevragingen die peilen naar hoe de patiënt zich effectief voelt over zijn gezondheid en over de zorg die hem is toegediend. “Beide bevragingen vragen veel opvolging en dat bleek haast onmogelijk zonder een zekere vorm van geautomatiseerd en digitaal systeem.” Met die gedachte in het achterhoofd ging AZ Turnhout op zoek naar een professionele oplossing voor hun bevragingen. Na een grondig onderzoek, waarbij meerdere leveranciers vergeleken werden, viel de keuze op Zenya. “Prijs-kwaliteit stak dit systeem er met kop en schouder bovenuit.”
 

Tijdswinst, een positieve respons en een onverwachte samenwerking

Op dit moment zijn er twee PROMS-vragenlijsten live en een derde zit in het opstartstadium. “We kunnen ons nog niet uitspreken over de definitieve resultaten, maar niemand twijfelt eraan. Door de modules Melden & Analyseren en Meten & Inspecteren te gebruiken winnen we enorm veel tijd.” Opvolgingsvragenlijsten worden automatisch uitgestuurd en gegevens worden digitaal doorgestuurd. “We hebben op dit moment een responsratio tussen de 60% en 70% en voor de afdeling Orthopedie ligt dat percentage nog hoger. We hebben vooral een goede respons bij het jongere publiek”, zegt Katrien. “Maar dat was misschien ergens te verwachten. Zodra je werkt met een soort van digitaal systeem heb je nu eenmaal nood aan e-mailadressen.” AZ Turnhout is niet het enige ziekenhuis dat gebruikmaakt van Zenya. “We hebben contact met verschillende zorgcentra en andere ziekenhuizen, die op dit moment gebruik maken van de module Meten en Analyseren van Infoland. Deze samenwerking heeft het grote voordeel dat vragenlijsten kunnen worden gedeeld”, vertelt Katrien.

“Op die manier winnen we opnieuw tijd.”
 

Een unieke en toch vertrouwde oplossing

AZ Turnhout vertrouwt reeds enkele jaren op Infoland voor zowel hun documentmanagement als incidentmelding. “Daardoor was de workflow en de werkwijze voor iedereen al ingeburgerd, ondanks dat het systeem van de bevragingen nieuw was”, zegt Katrien “. Een groot voordeel van de modules is dat je de software zodanig kan instellen en gebruiken dat het haast op maatwerk lijkt. Zo hebben we binnen de software een uniek bevragingssysteem opgebouwd.“Het systeem doet wat het moet doen”, zegt Katrien volmondig. “Het is een echte aanrader, zeker voor bedrijven die nood hebben aan een systeem dat hen kan helpen met bevragingen die veel opvolging nodig hebben.”
 

Op weg naar nog kwalitatievere zorg dankzij Zenya

Om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en patiënten goed te doen voelen in hun vel, blijft AZ Turnhout zijn patiënten ondervragen. “Op dit moment zijn we bezig met de opstart van een vragenlijst binnen de afdeling Radiotherapie en kijken we uit naar de resultaten van de overige twee vragenlijsten.”

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? Stel ze gerust hieronder.

Hoi,

Uit het verhaal is me niet zo duidelijk welke module nu net gebruikt wordt. Klopt het dat het een combinatie is van 'vragenlijsten' en 'planning' of heeft in jullie verhaal van PROMs ook de module 'melden' een rol?

Groeten Wouter
Hoi,

Uit het verhaal is me niet zo duidelijk welke module nu net gebruikt wordt. Klopt het dat het een combinatie is van 'vragenlijsten' en 'planning' of heeft in jullie verhaal van PROMs ook de module 'melden' een rol?

Groeten Wouter




Dag Wouter,



AZ Turnhout gebruikt de combinatie iTask (Melden & Analyseren) en iCheck (Meten & Inspecteren). in iTask starten ze per patiënt een melding op, waardoor ze getriggerd worden om de vragenlijsten vanuit iCheck op de juiste moment uit te sturen naar de patiënt.

Reageer