Vraag

Hoe een opkuis van de gebruikers(groepen) best aanpakken?

  • 5 May 2020
  • 4 reacties
  • 252 Bekeken

Badge +3

Binnen onze organisatie hebben we heel wat gebruikers binnen iProva. Net zoals andere elementen van het systeem, hadden we dit ook graag eens opgekuist om terug wat overzicht te krijgen. Hoe pak je dat best aan?

Voor zover ik begrepen heb, staan de groene poppetjes voor de gebruikers die gesynchroniseerd worden met AD, de blauwe voor de gebruikers die niet (meer) gesynchroniseerd worden met AD? Kan ik deze blauwe dan gewoon zonder meer verwijderen als gebruiker?

Verder is er blijkbaar ook een verschil tussen actieve en inactieve gebruikers, wat houdt dit concreet in? En wanneer gebruik je deze optie wel/niet?

Ook de werking van het actiemandje is me onbekend en vind ik niet meteen terug?


4 reacties

Reputatie 5

Ik laat het graag aan klanten die er ervaring mee hebben over om te reageren op je vraag hoe het best om te gaan met het opschonen van gebruikers. Hieronder wel wat achtergrondinfo:

Het is correct dat groene poppetjes gesynchroniseerd worden met AD en dat dit niet geldt voor blauwe poppetjes. Dat wil echter niet zeggen dat je blauwe poppetjes zonder meer kunt verwijderen. Poppetjes worden blauw als ze losgekoppelde worden van AD, maar het gebeurt ook dat blauwe poppetjes aangemaakt worden bovenop de groene poppetjes voor gebruikers of functionele accounts (vaak gedeelde accounts) die niet in de AD staan. Blauwe poppetjes kunnen allerlei taken en verantwoordelijkheden hebben in het systeem.

Gebruikers kunnen het inactief vlaggetje krijgen als je een gebruiker niet wilt verwijderen maar wel deactiveren, bijvoorbeeld als iemand langere tijd door ziekte uit de running is. Het account blijft dan bestaan, maar je zult er geen taken aan kunnen geven.

 

Reputatie 5
Badge +8

Bij ons worden de groene poppetjes inderdaad ook via i+Sync gesynchroniseerd met de AD.

De enige invloed die je hierop kunt uitoefenen is het aan- uitzetten van accounts via  het i+Sync programma. Wij zetten hier bv. altijd alle AD Groepsaccounts UIT, ivm juist kunnen volgen van meldingen.

De blauwe poppetjes kun je zelf aanmaken, ik heb er ook een stuk of 15 voor Testaccounts / Externe bedrijven die in de flow van iTask zitten  / externe auditors voor tijdelijke toegang. Bij verwijderen inderdaad opletten of deze ook rechten hebben ! 

Het actiemandje gebruik ik ook niet, heb ik ook nog niet gemist,….geloof ik :relaxed:

Reputatie 3
Badge +6

Wij krijgen dagelijks een iSync mail binnen waarin staat welk account niet meer gekoppeld is aan het AD. Die verwijderen wij. Zeker rond de 1e en 15e van de maand is dit zinvol om zo de medewerkers die uit dienst gaan op te verwijderen. Bij het verwijderen van het poppetje krijg je altijd een melding of iemand taken heeft binnen iprova.

Daarnaast is mijn collega nu ook aan het kijken of groepen of accounts die geen toegang hoeven te hebben uit iDocument verwijderd kunnen worden. 

 

Badge +3

Dank je wel voor jullie tips - ik ga ermee aan de slag en probeer het wat uitgekuist te krijgen :)

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring