Vraag

Diagram / Rapportage over meldingen op kalenderjaar

  • 30 March 2022
  • 9 reacties
  • 82 Bekeken

Badge +1

Hallo allemaal, nieuw bij de community, maar ik kon nergens een antwoord vinden op onze vraag dus ik stel hem toch!

Op ons dashboard hebben we o.a. taartdiagrammen van bijvoorbeeld afwijkingen. Nu betreft dit alle afwijkingen van alle jaren, graag zou ik een taartdiagram voor 1 jaar willen, maar geen idee hoe dit moet.

Staafdiagrammen krijgen we wel per jaar, wat mis ik?

Anita 


9 reacties

Reputatie 6
Badge +7

Dit kun je instellen door de publieke filter waarop de grafiek is gebaseerd aan te passen. ( er vanuit gaande dat de afwijkingen in Flow  / meldtype iTask worden bijgehouden) Als je zorgt dat deze alleen data bevat van afgelopen jaar, krijg je deze automatisch ook in de grafiek te zien.

 

Wij hebben voor veel informatie op het dashboard aparte publieke filters gemaakt.

Stel bij de filterregels datum verstuurd < 1 jaar in en je krijgt de gevraagde informatie.

 

Badge +1

Dank voor je reactie! hier kom ik een heel eind mee, lopend jaar gaat lukken.

Indien ik dit voor “heel 2022” wil, zie ik hier niet de oplossing in, en dat is eigenlijk wat ik bedoel.

Reputatie 6
Badge +7

Daar voorziet de filtermogelijkheid helaas nog niet in.

 

Even snel meedenkend zou je op een statusovergang een jaartal in een veld kunnen laten zetten. Vervolgens kun je bij de filter hier weer op selecteren. Dit betekent wel dat je de waarde bij deze actie in de statusovergang ieder jaar even aan moet passen.

Heb je veel meldtypes dan is dit wellicht minder aantrekkelijk. 

 

Badge +1

Thanks, ik vermoede al zoiets :-) dat het er niet was, al lijkt me de vraag niet heel onredelijk, ik kan me niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn die een dashboard per jaar willen hebben. Ik zal kijken of het als idee al ergens is ingediend.

Badge +1

Nazoeken bij de ideeën (gesloten in dit geval) vond ik deze oplossing:

combineren dan deze 2, eigenlijk heel simpel maar ja….. 😊. En dit werkt!

 

 

Reputatie 6
Badge +7

Zo simpel kan het soms zijn :-)

Alleen onthouden ieder jaar de filterregels even aan te passen.

Reputatie 5
Badge +5

Klein, maar mogelijk zeer relevante aanvulling: het is belangrijk dat je als organisatie bepaalt welk datumveld leidend is in je rapportage.

In voorgaande reacties is er telkens aangehaakt op de volgende systeemvelden die automatisch ingevuld worden:

  • Datum aangemaakt: de datum waarop de melder is begonnen met het invullen van het meldformulier
  • Datum verstuurd: de datum waarop de melder de melding daadwerkelijk verzonden is.

Die datums hoeven niet overeen te komen - zeker niet als je je melders toestaat om conceptmeldingen op te slaan.

Daarnaast hebben veel organisaties een eigen datumveld toegevoegd aan hun meldsysteem, bijvoorbeeld een veld met de naam "Datum plaatsvinden”. Een dergelijk veld biedt de mogelijkheid om de datum handmatig in te vullen (zodat je bijvoorbeeld de datum van gisteren in kunt vullen).

In theorie kan het zo zijn dat alle drie deze velden een andere datum bevatten. En dat kan verschillen opleveren. Denk maar aan meldingen met datum plaatsvinden: 31-12, maar datum verstuurd: 01-01 

Mijn toptip: gebruik altijd hetzelfde datumveld en hetzelfde daarop gebaseerde datumbereik in al je rapportages!

Reputatie 6
Badge +7

Goede aanvulling @Chaim Leunissen 

Wij gebruiken standaard ‘datum verstuurd’ als filter voor alle rapportages en managementinformatie.

 

Reputatie 3
Badge +6

Dit is wel een wens die ik in mijn organisatie ook wel eens heb gehoord. De genoemde oplossing is fijn om te weten, maar een ‘standaard’ mogelijkheid zou wel mooi zijn. Dat scheelt bij een jaarovergang handwerk.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring