Beantwoord

Leesbaarheid maatregel

  • 8 October 2021
  • 6 reacties
  • 76 Bekeken

Badge +1

Goedemorgen,

Van iemand met alleen leesrechten op onze risico's kreeg ik de vraag hoe hij de omschrijving bij een (beheers) maatregel helemaal kon lezen. Het onderste deel van de tekst was niet zichtbaar (zie bijlage). Zelf ben ik beheerder dus via details openen kon ik de tekst wel lezen. Hij heeft wel rechten op de maatregelen (zie bijlage), maar het lukte ons niet de tekst bij hem helemaal te voorschijn te krijgen.

Iemand een idee hoe dit wel kan?

 

 

icon

Antwoord op het topic Peter van der Vlies 10 November 2021, 08:59

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +1

Volgens de servicedesk betreft het waarschijnlijk een bug in de software.

Reputatie 5
Badge +8

Helemaal mee eens @Peter van der Vlies! Je gaat ervan uit dat een lezer alle informatie behorende bij een risico meteen kan lezen. Eerst naar het onderdeel ‘maatregelen’ gaan is geen optie voor gebruikers, aangezien ze dan uit het risico-dashboard moeten en de draad volledig kwijt zijn waar ze nu zitten. 

Een gebruiker heeft vaak te weinig kennis van de module risico's om te weten dat een lezer de maatregelen niet allemaal direct in kan zien maar hiervoor eerst op een ander tabblad moet klikken. Juist dit extra klikken bovenaan een beeldscherm is wat mensen niet weten / doen als ze niet dagelijks met de module risico's werken. Alles moet in de eerste overzichtspagina zichtbaar zijn om goed met risico's en beheersmaatregelen te kunnen werken. En daarbij nog iets anders: want hoe weet een gebruiker dat hij/ zij alleen maar lezer is en dus niet alle tekst direct ziet? Want een gebruiker weet vaak niet wat zijn/ aar rol is binnen een bepaald risicodashboard. Je gaat ervan uit dat wat je ziet, ook het volledige is. Als er dan tekst mist in het eerste scherm binnen risico's weet een gebruiker niet of die ook extra op het tabblad ‘beheersmaatregelen’ moet klikken om meer tekst in te kunnen zien. 

En om het dan helemaal ingewikkeld te maken voor gebruikers: op het eerste tabblad ‘risico’ heet een beheersmaatregel een ‘maatregel’. De termen komen niet overeen waardoor een gebruiker niet door heeft dat je voor het lezen van de hele maatregel moet klikken op het tabblad ‘beheersmaatregel'. 

Reden genoeg dus om dit wel verder te ontwikkelen lijkt me.

Badge +1

Nadat ik had aangegeven ontevreden te zijn met het antwoord op mijn vraag (zie mijn reactie hierboven), werd ik teruggebeld door de Servicedesk.

Na het probleem mondeling te hebben toegelicht (ik had het probleem gemeld via Mijn Infoland) bleek er sprake te zijn van enige miscommunicatie over en weer over de aard van het probleem. De melding is nu als bug geregistreerd.

Badge +1

Ik heb inmiddels de oplossing gevonden. Bij de rechten heb ik alle gebruikers gewijzigd in alle aangemelde gebruikers.

Badge +1

Ik heb toch een beetje te vroeg gejuicht.  De maatregel is alleen volledig in te zien onder Maatregelen en niet bij maatregelen ons het risico zelf. Dat is lastig. Ik heb hier inmiddels een vraag over uit staan bij de Infoland servicedesk.

Badge +1

Vandaag kreeg ik dit antwoord: Deze bug is besproken in het CAB en is afgewezen dit is by Design zo gedaan.

Ik vind dit een zeer onlogische keuze. Een risico-eigenaar maar ook anderen met alleen leesrechten moet nu of naar Maatregelen of naar het tabblad Beheersmaatregelen dashboard om een (beheers-)maatregel volledig weer te kunnen geven.

Dit is natuurlijk niet heel gebruikersvriendelijk. Te meer daar er op die plekken er natuurlijk steeds meer maatregelen komen te staan en het aantal velden daar maar beperkt is om te zoeken.

Uiteraard kan je iedereen rechten geven op de beheersmaatregelen, maar we willen juist niet dat iedereen zomaar aanpassingen kan doen.

Zijn er meer gebruikers die dit een probleem vinden?

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring