Skip to main content
Vraag

Testhistorie verdwijnt bij uitzetten ITGC’s / inconsistent gedrag bij heractiveren

• May 19, 2026
  • 2 reacties
  • 8 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Wij willen via dit verzoek aandacht vragen voor het huidige gedrag binnen Zenya waarbij testhistorie niet zichtbaar is wanneer een ITGC of control tijdelijk wordt uitgeschakeld; hoewel dit “by design” is, sluit dit naar onze mening niet aan bij de behoeften vanuit risicomanagement en audit, waar juist een volledige en consistente historische audittrail essentieel is om aantoonbaar te maken dat beheersmaatregelen over een langere periode effectief zijn geweest. Het tijdelijk uitschakelen van een control doet immers niets af aan de waarde van eerdere testresultaten, en het feit dat deze historie in de huidige situatie verdwijnt en later weer verschijnt, zorgt voor verwarring, verminderde transparantie en potentiële interpretatieproblemen bij gebruikers en auditors. Wij pleiten er daarom voor dat testhistorie altijd zichtbaar blijft, ongeacht de status van een control of test, eventueel aangevuld met een duidelijke statusindicatie (bijvoorbeeld “inactief”), zodat zowel de context als de historische evidence behouden blijft en Zenya beter aansluit bij audit- en compliance-eisen.

2 reacties

Auke Buma
Forum|alt.badge.img+1
  • Zenya Product Owner
  • May 21, 2026

Beste ​@AzadYildiz, om je idee goed te begrijpen heb ik enkele verdiepende vragen:

• Bedoel je met 'uitschakelen' dat de Control gearchiveerd wordt? Al zij het tijdelijk? Of wat is de expliciete status van de control wanneer je het over 'uitgeschakeld' hebt?
  • In welk(e) overzicht(en) mis je dan 'inactieve' Control en gerelateerde informatie?

Ik hoor graag!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Starter
  • May 21, 2026

Hoi ​@Auke Buma,

Bedankt voor je bericht! Ik heb hier even 4 screenshots gemaakt met wat ik precies bedoel.

Ik heb hieronder een ITGC Control erbij gepakt op de test omgeving.

In het eerste afbeelding zie je dat ik de “Perform Control Tests” button heb ingeschakeld.
In het tweede afbeelding kan ik bij het tab Control de test historie terug zien.

Daarna heb ik in het derde afbeelding de button “Perform Control Tests” uitgeschakeld.
Vervolgens ga ik in de vierde afbeelding terug naar het tab Control en dan merk ik dat de historie nergens meer terug te zien is. Dat is waar het om gaat.

Nu heb ik even 2 verschillende controls als voorbeeld gebruikt maar dit geldt dus eigenlijk voor alles.