Vraag

iQualify: training onbeperkt te raadplegen en taak afhandelbaar indien gewenst

  • 14 February 2022
  • 3 reacties
  • 55 Bekeken

Badge +5

Is het mogelijk om een training zonder datumlimiet ter beschikking te stellen aan medewerkers die de training meerdere keren kan doorlopen? Dat wanneer iemand denkt ‘ hoe zat het ook alweer’ de training nogmaals gevolgd kan worden?

Hoe om te gaan met nieuwe medewerkers: nu maken we een leerperiode aan waaraan een training en medewerkers worden gekoppeld. Soms zijn trainingen op vrijwillige basis, de taak in Zenya blijft open staan zolang de periode niet is afgelopen. Een nieuwe medewerker kan dan toegevoegd worden. Dat gaat prima. Voor mensen die de training niet nodig vinden blijft de taak dus staan als we kiezen voor een periode zonder einddatum. Zonder einddatum is wenselijk om nieuwe mensen toe te voegen. Ergens zou een medewerker die geen behoefte heeft aan de training dit aan moeten kunnen geven. Of op een andere manier een niet vrijwillige training beschikbaar kunnen stellen. Is dit mogelijk?

Andere optie is een leerperiode voorzien van einddatum. Maar dan moet je bij een nieuwe medewerker de periode heropenen. Dan krijgen de medewerkers die tijdens de voorgaande leerperiode de training niet hebben gevolgd opnieuw een taak in Zenya. Dat is niet wenselijk.

Nog een optie is bij een nieuwe medewerker een hele nieuwe leerperiode instellen. Maar dan krijg je een versnipperd beeld. Je wilt per training kunnen zien wie ‘m heeft gevolgd. Kan dat op een andere manier?

Hoe hiermee om te gaan?

Vriendelijke groet, Odette Hampsink


3 reacties

Reputatie 5

Hallo Odette,

Om een training altijd beschikbaar te houden zou je hem in een leerperiode kunnen plaatsen zonder einddatum. Dan is deze voor alle gebruikers(groepen) die aan de leerperiode gekoppeld zijn beschikbaar. Ook om deze meermaals te doorlopen. Ik begrijp uit je verhaal dat je hierbij op 2 problemen stuit.

  1. De taak in Zenya blijft open staan totdat de leerperiode niet meer beschikbaar is.

Omdat ik het ook niet zeker wist heb ik het getest. Als ik in Zenya een taak heb om een toets te maken dan verdwijnt deze taak op het moment dat ik de toets heb afgerond. Dit kan nog wel afhankelijk zijn van inrichting, zo is een dynamische toets met oneindig aantal herkansingen strikt genomen nooit afgehandeld. Ik ben dus wel benieuwd met welke inrichting je dit getest hebt, mogelijk kan de inrichting anders of is er een bug. In mijn test werkt het in ieder geval zoals ik het verwacht, de taak verdwijnt op het moment dat ik de taak heb uitgevoerd.

  1. Als nieuwe medewerkers een training niet nodig vinden blijft de taak staan als er geen einddatum voor de leerperiode is ingesteld.

Dit is inderdaad het standaard gedrag waar we niet eenvoudig om heen kunnen werken. Het is niet mogelijk om een toets of training beschikbaar te maken (en te houden) zonder dat daar ook een taak voor getoond wordt in Zenya. Waar je eventueel nog mee kunt experimenteren is met het toevoegen en verwijderen van gebruikers aan de leerperiode. Stel dat je alle gebruikers die in Januari gestart zijn in een gebruikersgroep plaatst en je koppelt deze groep aan de leerperiode. Zij krijgen hiervan dan een taak en kunnen het materiaal gebruiken. Als je na verloop van tijd ze deze mogelijkheid wilt ontnemen (en daarmee ook de taken bij ze weg haalt) kun je de gebruikersgroep van de leerperiode ontkoppelen. Alle resultaten blijven gewoon zichtbaar binnen de leerperiode. Zo kun je per individu of eventueel in batches gebruikers tijdelijk toegang geven tot het leermateriaal. Dit is vast niet waar je precies naar op zoek bent, maar mogelijk help ik je er toch mee op weg.

 

 

Badge +5

Hallo Thomas,

Punt 1: de taak verdwijnt inderdaad nadat de training is gevolgd. Iemand kan de training dus niet meerdere malen volgen. Ik kan de persoon die de training al heeft gevolgd niet een tweede keer toevoegen als deelnemer van dezelfde leerperiode.

 

Punt 2 heeft niet alleen betrekking op nieuwe medewerkers maar ook op reeds in dienst zijnde medewerkers. Ik snap niet helemaal waarom ik een nieuwe gebruikersgroep aan zou moeten maken bij een nieuwe medewerker. Ik zou deze als losse deelnemen denk ik ook toe kunnen voegen aan een bestaande leerperiode? Ik ga er nog mee stoeien, misschien kom ik tot een werkbare oplossing.

Reputatie 5

Hallo Odette,

Een iQualify training is afgerond op het moment dat je het einde hebt bereikt. Het einde betekent wanneer je na de laatste paginascheiding bent gekomen. Als dat het geval is, is de training dus afgerond en is de taak afgerond. Het is wel mogelijk om de training nogmaals te volgen, maar de taak in Zenya bestaat niet meer. Op zich ook terecht, want je hebt geen taak meer om die training te volgen. Wat je kunt overwegen is, om ook rechtstreeks via iQualify te werken. Als een gebruiker rechtstreeks naar iQualify navigeert dan staat daar het leermateriaal klaar dat beschikbaar is, ook wanneer er geen taak meer van bestaat. Ik vermoed dat dit niet de ideale werkwijze voor je is, maar wellicht is het toch interessant om deze mogelijkheid te onderzoeken.

Wat betreft punt 2 heb je gelijk. Je hoeft hiervoor geen gebruikersgroepen te gebruiken, maar het kan een middel zijn om de beheerlast te beperken. 

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring