Beantwoord

🎁 iQualify trainingen kopiëren

  • 16 September 2020
  • 8 reacties
  • 1124 Bekeken

Badge

Wanneer je in iQualify via Trainingen een e-module ontwikkeld, is het mogelijk deze te kopiëren?

Zo zou je een e-module template kunnen maken voor een serie e-modules die je wilt produceren. Elke nieuwe e-module in de serie heeft een aantal (vrijwel) identieke blokken. Dan hoef je die niet telkens opnieuw te maken.

Ook kan het in ons geval voorkomen dat het onderwerp van de e-module verandert. Onze e-modules gaan over het gebruik van software en als de software een grote update krijgt, moeten de e-modules aangepast worden. De nieuwe versie van de e-modules mogen echter pas gepubliceerd worden in het LMS vanaf live-gang van de software update. We willen dus tijdelijk twee versies hebben: de huidige versie tot aan de live-gang en ondertussen willen we een nieuwe versie maken.

icon

Antwoord op het topic Thomas de Groot 15 November 2022, 14:46

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5

Hoi @Rogier de Jong, welkom op de community!

 

Wat je wil is nog niet mogelijk. Wel fijn dat je uitlegt waarom het voor je belangrijk kan zijn. Dat helpt me bij het bepalen van prioriteit en of we er ontwikkeltijd aan gaan besteden. Ik noteer hem in ieder geval.

Reputatie 5

@Rogier de Jong Met de laatste release 5.6.1 is het mogelijk geworden om iQualify trainingen te kopiëren.

Zie https://update.infoland.nl/2020/11/23/iqualify-5-6-1/ voor wat er allemaal in release 5.6.1 gewijzigd is.

 

Het is hiermee nog niet mogelijk om aan een nieuwe versie van een training te werken en deze te publiceren op een bepaald moment om daarmee de oude training effectief te vervangen. Dat is eigenlijk het scenario zoals je het beschrijft. Dat scenario wordt met deze wijziging dus nog niet optimaal ondersteund. Het is wel iets wat ik graag mogelijk wil maken. Mogelijk gaan we dat dus ook nog realiseren.

Reputatie 5

Hoi @Rogier de Jong,

Gisteren is release 5.6.4 voor iQualify uitgebracht (zie releasenotes). In deze release is het mogelijk gemaakt om aan een concept voor een iQualify-training te werken terwijl een gepubliceerde versie gebruikt wordt in de leerperioden. Hiermee is deel 2  van jouw oorspronkelijke vraag mogelijk geworden.

Badge

Dank je wel! Zowel de kopieermogelijkheid als het werken in een conceptversie zijn voor mij en mijn collega's erg nuttige functionaliteiten!

Badge

We zijn inmiddels een jaar verder. Het werken met concepten is heel fijn. Dat biedt namelijk de mogelijkheid te werken aan het aanpassen van een bestaande e-module zonder dat de gepubliceerde versie verandert.

Maar nu hebben we een nieuwe ervaring:

Op basis van een aanstaande update hebben we een e-module aangepast en gepubliceerd. Worden er op het laatste moment technische problemen ontdekt waardoor de update wordt uitgesteld! Dus we willen de vorige versie weer terug tot de update wel wordt uitgevoerd.

Is het mogelijk een versiebeheer-systeem te bouwen? Zodra een nieuwe versie wordt gepubliceerd, wordt de huidige versie gearchiveerd. In het archief kun je de oude versies terug vinden en vanuit het archief kun je een versie opnieuw in concept plaatsen om deze (al dan niet met aanpassingen) opnieuw te publiceren.

Reputatie 5

Hallo Rogier,

we hebben bij bovenstaande ontwikkeling een keuze gemaakt. Er is gekozen om binnen iQualify juist weg te blijven bij een uitgebreider systeem met versiebeheer. Documenten / trainingen waarvoor het versiebeheer juist heel belangrijk is zou je mijns inziens in Zenya moeten beheren. Daar heb je alle tooling tot je beschikking om versiebeheer goed te regelen. Interactieve documenten uit Zenya zouden dan als training in iQualify te gebruiken moeten zijn. Ik ben benieuwd hoe jij daar over denkt. Je zou dit als een apart idee stemmen kunnen laten vergaren. 

Badge

Hallo Thomas,

Dank je wel voor je reactie. Ik begrijp niet helemaal hoe je de link legt tussen iQualify en versiebeheer in Zenya. iQualify gebruik je toch ook als een platform om trainingen mee te ontwikkelen? Wij houden een handleidingendatabase bij in Zenya en daar beschik je inderdaad over versiebeheer, maar dat staat toch los van de e-modules die je kan maken in iQualify?

Heel soms wordt er een softwareupdate teruggedraaid en dan moeten we in Zenya voor de handleidingen inderdaad een oudere versie weer terughalen. Maar aangezien we ook materiaal (de e-modules) in iQualify hebben, zou het daar eigenlijk ook handig zijn.

Toegegeven, dit komt natuurlijk zelden voor, maar toch...

Reputatie 5

Hallo Rogier,

Ik leg de link tussen deze producten heel gemakkelijk omdat iQualify trainingen en interactieve documenten dezelfde techniek delen. Op dit moment kun je helaas niet profiteren van het versiebeheer in Zenya in combinatie met ontsluiting van het document in iQualify. Alhoewel de technische impact daarvan groot is, denk ik dat dat de beste oplossing voor je probleem zou zijn. Je idee zou wat mij betreft dus hernoemd kunnen worden naar interactieve documenten als training in iQualify kunnen ontsluiten. 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring