Hoi @Arjo Kuiper,
Voor het gebruik van de search app op gedeelde apparaten lopen ook twee andere topics. In deze topics schetsen we ook een oplossingsrichting die we willen gaan door ontwikkelen om het automatisch uitloggen bij het gebruik van de gedeelde apparaten te ondersteunen. Je leest er meer over in deze reactie op het topic:
Het is mogelijk om de Search app via een mobile device management oplossing te distribueren naar de gewenste medewerkers. Wellicht goed om nog te vermelden welke MDM oplossing jullie gebruiken, dat maakt het voor de andere klanten wellicht makkelijker om hun ervaringen te delen omdat ze eenzelfde oplossing gebruiken.
Hallo @Dennis Langenhuijsen,
Zoals je waarschijnlijk hebt gezien, heb ik eendre bij de 2 andere topics over dit onderwerp een reactie geplaatst.
Bij ons wordt gebruik gemaakt van Intune, de cloud oplossing van Microsoft.
Bij het distribueren van de Search app zouden wij graag de juiste URL meegeven. En voor gedeelde, door ICT beheerde apparaten zouden wij graag gebruikersnaam en wachtwoord willen kunnen instellen. Dit om te voorkomen dat gebruikers onbedoeld uitloggen.
Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden die (binnenkort?) beschikbaar komen.
Hoi @Arjo Kuiper,
Goed dat je dat topic ook hebt gevonden! Daarin wordt ook kort de oplossingsrichting geschetst waar we aan denken.
Dit moet nog verder uitgedacht worden, maar daarna zullen we onze oplossingsrichting ook bij jullie gaan af toetsen.
Hoe kan je de app installeren in MDM?
Hoe kan je de app installeren in MDM?
Dat gaat via een .apk bestand dat door Infoland aangeleverd moet worden.
Er kan voor dit APK bestand het beste contact opgenomen worden met jullie eigen Infoland account manager, om samen met hem/haar tot een oplossing hiervoor te komen
In het UMC Utrecht zijn we ook aan het kijken of we gebruik willen gaan maken van de Zenya Search app icm onze MDM tool VMware (voorheen AirWatch).
Distribueren van de app gaat natuurlijk prima, echter ben ik benieuwd naar 2 zaken:
- Als we gebruik willen maken van per-app-vpn willen we graag weten welke poorten de app nodig heeft om te functioneren?
- Het mooiste is als de app die we distribueren gelijk de juiste server informatie e.d. heeft, bij sommige apps kunnen we gebruik maken van een custom config door deze velden te vullen in MDM bij de app: Configuration Key, Value type, Configuration Value
Een andere optie is om een XML te vullen met de waardes, nu is de vraag alleen, is de app hierop voorbereid en zoja, van welken keys en waardes kunnen we gebruik maken?
Beste @Stehof,
We hebben je vraag doorgezet naar de Servicedesk, zij pakken dit verder op!
Hoe kan je de app installeren in MDM?
Hoe kan je de app installeren in MDM?
Dat gaat via een .apk bestand dat door Infoland aangeleverd moet worden.
Nuance hierop: dit verschilt per MDM.
In systemen zoals Intune, kan je eenvoudig aangeven welke apps uit de publieke App Store / Play Store medewerkers mogen gebruiken of verplicht op hun toestel geïnstalleerd moeten krijgen.
Je hebt dan dus geen ‘.apk’ bestand of iets dergelijks nodig.
Bijkomend voordeel is dat ook updates voor de apps automatisch vanuit de App Store / Play Store gedistribueerd kunnen worden, en dat je dus niet aan elke update werk hebt als organisatie.
Er zijn ook MDM-oplossingen die wel vereisen dat de app wordt geupload als package.
Voor Android kán Infoland een dergelijke package leveren - maar nogmaals, wij adviseren die route alleen te volgen als het echt niet anders kan.
Beste @Stehof,
We hebben je vraag doorgezet naar de Servicedesk, zij pakken dit verder op!
Hallo Jeske,
Wij zitten bij het St Jansdal met dezelfde vraag over de instellingen voor de Zenya Search app als Stehof een jaar geleden had:
Het mooiste is als de app die we distribueren gelijk de juiste server informatie e.d. heeft, bij sommige apps kunnen we gebruik maken van een custom config door deze velden te vullen in MDM bij de app: Configuration Key, Value type, Configuration Value
Weet jij wat het antwoord van de Servicedesk was?
Groet,
Karel
Beste @Stehof,
We hebben je vraag doorgezet naar de Servicedesk, zij pakken dit verder op!
Hallo Jeske,
Wij zitten bij het St Jansdal met dezelfde vraag over de instellingen voor de Zenya Search app als Stehof een jaar geleden had:
Het mooiste is als de app die we distribueren gelijk de juiste server informatie e.d. heeft, bij sommige apps kunnen we gebruik maken van een custom config door deze velden te vullen in MDM bij de app: Configuration Key, Value type, Configuration Value
Weet jij wat het antwoord van de Servicedesk was?
Groet,
Karel
Hoi Karel,
Dit was het antwoord:
Het is momenteel niet mogelijk om de Zenya Apps te kunnen ondersteunen binnen MDM applicaties. Zolang deze voor de desbetreffende mobiele apparaten beschikbaar worden gesteld en toegang hebben tot de Zenya omgeving in kwestie, dan zou de App naar behoren moeten functioneren. Echter, aanvullende parameters / configuraties om zo bv de "First-time use" ervaring voor de gebruikers te kunnen verbeteren, wordt momenteel niet ondersteund vanuit de App.
De interesse voor het nader onderzoeken van deze functionaliteit is zeker aanwezig, dit betreft een potentieel onderzoeksproject.
Met betrekking tot de technische documentatie van de App, zou ik je graag willen verwijzen naar het volgende community artikel: https://community.infoland.nl/overige-modules-en-add-ons-112/iprova-search-app-1114. In dit artikel wordt de benodigde informatie voor het installeren, inrichten en gebruik van de App vermeld. Bij de sectie "Techniek / Infrastructuur" staat alle informatie die nodig zou zijn om de verbinding succesvol op te kunnen zetten tussen de App en de Zenya omgeving.
Hierin wordt dus vermeld dat de App uitsluitend over het HTTPS protocol communiceert, wat inhoudt dat poort 443 (en potentieel poort 80 voor HTTP adressen) wordt gebruikt. Hierbij is het ook noodzakelijk dat de App direct toegang krijgt tot de Zenya omgeving en niet eerst moet worden geauthentiseerd op een Firewal/Access Gateway/VPN Portaal.
Hallo Inge,
Dankjewel voor je snelle antwoord.
Helaas moeten er dan toch nog handmatige acties uitgevoerd worden bij het uitrollen van de Zenya app(s).
We zijn verder al wel zo ver dat de app goed werkt met onze Zenya server, maar ik zal toch nog even bij die technische documentatie kijken.
Met vriendelijke groet,
Karel Lankhorst