Skip to main content

Zenya Search app op privételefoons

• February 3, 2026
  • 6 reacties
  • 53 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

We willen graag gebruik gaan maken van de Zenya app, maar onze technische security heeft wat bezwaren bij het gebruik van de app op privételefoons. 

Zijn er andere ziekenhuizen waar de app al gebruikt wordt op privételefoons van medewerkers? Hoe hebben jullie qua beveiliging hiernaar gekeken?

Met vriendelijke groet, Lisanne

6 reacties

Forum|alt.badge.img+5
  • Allesweter
  • February 20, 2026

Hi Lisanne,

Wij willen binnenkort beginnen met de Search app op de telefoon. Wat zijn de bezwaren? 

Met vriendelijke groet,

Rosa

Arjo Kuiper
Forum|alt.badge.img+6
  • Orakel
  • March 9, 2026

Wij hebben de search app al enkele jaren in gebruik. Medewerkers kunnen deze installeren op privé toestel. Inloggen gaat via Azure met 2 trapsverificatie. Onze CISO heeft dit goedgekeurd.

Marianne Dijkstra
Forum|alt.badge.img+3

@Arjo Kuiper : Hoe hebben jullie geborgd dat altijd de laatste versie van Zenya op de privé-telefoons staat? Als ik het goed begrijp moeten mensen hun privé-telefoon op de ziekenhuis WiFi zetten om Zenya te updaten. Er zijn heel veel mensen die niet op de WiFi gaan maar op hun eigen 5G blijven (inclusief ikzelf). Hoe weet je dan of zij de laatste versies in kunnen zien en niet met oudere versies werken?

Arjo Kuiper
Forum|alt.badge.img+6
  • Orakel
  • March 20, 2026

@Arjo Kuiper : Hoe hebben jullie geborgd dat altijd de laatste versie van Zenya op de privé-telefoons staat? Als ik het goed begrijp moeten mensen hun privé-telefoon op de ziekenhuis WiFi zetten om Zenya te updaten. Er zijn heel veel mensen die niet op de WiFi gaan maar op hun eigen 5G blijven (inclusief ikzelf). Hoe weet je dan of zij de laatste versies in kunnen zien en niet met oudere versies werken?

Bij het openen van de app zonder dat WiFi aanstaat, dan synchroniseert de documenten op mijn eigen toestel keurig netjes. Onze Zenya URL is ook buiten de ziekenhuis WiFi te benaderen, misschien is dat bij jullie niet het geval?

Marianne Dijkstra
Forum|alt.badge.img+3

@Zenya: Ik probeer te achterhalen of het toch mogelijk is dat wij de search app in ons ziekenhuis gaan gebruiken. We hebben dit tot nu toe niet geïmplementeerd omdat wij dachten dat er een risico zou zijn dat mensen met verouderde documenten gaan werken doordat de app alleen gesynchroniseerd zou worden als de privé-telefoon op de WiFi van het ziekenhuis aangesloten wordt.

Als blijkt dat ook via 5G bij het openen van de app de documenten gesynchroniseerd worden, zullen wij het gebruik van de app heroverwegen.

Via de ‘gewone’ Zenya URL kunnen we wel in Zenya op de privé-telefoon, maar dit is wegens persoonsgegevens issues (ook VIM's etc. kunnen ingezien worden via de gewone URL) niet wenselijk en promoten we daarom niet. De app zou een uitkomst zijn.

Kan het zijn dat onze ICT-afdeling een IP restrictie heeft opgezet waardoor het niet mogelijk is dat privé-telefoons synchroniseren? Ik ben benieuwd hoe het kan dat het in het ene ziekenhuis wel kan, en ogenschijnlijk in het andere ziekenhuis niet.

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

@Marianne Dijkstra 

De Search App dient op twee manieren toegang te hebben tot Zenya:

• Er moet een verbinding mogelijk zijn en een IP restrictie kan daarin bepalend zijn. Omdat jullie Zenya rechtstreeks kunnen openen via de Zenya website, is een IP restrictie aan de kant van Zenya zelf niet het primaire issue
  • Je moet je met je Zenya account kunnen aanmelden in de Search App. Ik vermoed dat hier de oorzaak zit. Kun je de Search App wel aanmelden en openen met een zakelijke telefoon die door jullie ICT beheerd wordt? Heeft jullie ICT een en ander zodanig geconfigureerd dat de Search App aanmeldprocedure alleen uitgevoerd wordt als de aanroep vanuit een zakelijk toestel komt?