Skip to main content

Graag zou ik willen weten of ik 11163 inactieve accounts veilig kan verwijderen zonder dat er data verloren gaat.

Bij tests in de acceptatie omgeving zie ik dat bijvoorbeeld de melder van een formulier in de FLOW module wel behouden blijft.
Geldt dit ook voor velden in documenten, zoals auteur?

Wij maken gebruik van de SCIM koppeling om extern gebruikers de beheren (via HelloID), maar krijgen wekelijks/dagelijks te maken met ‘oude’ inactieve accounts die al bestaan met hetzelfde email adres, omdat medewerkers bijvoorbeeld (tijdelijk) uit dienst zijn gegaan en weer in dienst komen. Zenya geeft dan conflicten die met de hand moeten worden opgelost. Als we het inactieve account verwijderen uit Zenya dat ontstaat er geen conflict en wordt het account gewoon nieuw aangemaakt.

De inactieve accounts zijn ontstaan doordat we voorheen i+Sync met AD (en later een custom AFAS koppeling) gebruikten en de accounts nooit werden verwijderd.

Ik heb het voornemen om alle 11K inactieve accounts te verwijderen, maar wil zeker weten dat dit niet voor onvoorziene problemen gaat zorgen.

Hoi ​@l.henny,

Het is lastig om elk mogelijk scenario te benoemen voor het verwijderen van gebruikers.

  • Bij documenten blijft de naam van de verwijderde gebruiker zichtbaar als auteur voor gebruikers die rechten hebben op gebruikersbeheer
  • Als een melding of een actiepunt aan een verwijderde gebruiker was toegewezen, wordt dit aan iemand anders toegewezen (eigenaar of gatekeeper)
  • In Documentbeheer heb je ook een gatekeeper ingesteld die eventuele acties kan opvangen

Wanneer je een gebruiker verwijdert, kun je eerst controleren welke rollen deze gebruiker heeft. Bij 11K accounts is dat helaas niet te doen,