Vraag

Waarom kan je alleen via een vragenlijstonderzoek een vragenlijst anoniem laten invullen?

  • 18 September 2020
  • 2 reacties
  • 164 Bekeken

Reputatie 3
Badge +7

Soms wil ik éénmalig een enquête doen, waarin ik het mogelijk wil maken dat mensen anoniem antwoord kunnen geven. Nu maak ik “voor de vorm” een vragenlijst onderzoek aan, maar eigenlijk vind ik dit een beetje oneigenlijk gebruik van deze functionaliteit. Ik snap niet waarom dit ook niet gewoon kan. 

Alvast bedankt voor de verduidelijking!


2 reacties

Hoi @k.prins,

Vragenlijsten die je door medewerkers laat invullen, kunnen niet ‘los’ worden ingevuld. Deze kun je alleen aanbieden via een vragenlijstonderzoek.

Misschien gebruik je een ander type vragenlijst voor je enquete? Als je bijvoorbeeld ‘klant/cliënt/patiënt’ gebruikt, dan is dat een vragenlijst die je eigenlijk door externen wilt laten invullen. En dat kan dan ook alleen via een onderzoek omdat externen geen toegang tot iProva hebben.

Reputatie 3
Badge +7

Hoi @Inge Kuijpers , 

Als ik medewerkers toevoeg als rechthebbenden om een vragenlijst in te vullen en ik stuur hen een hyperlink naar de vragenlijst, kunnen ze hem toch invullen? Ik had begrepen dat een vragenlijstonderzoek vooral handig is als je structureel, bijv. jaarlijks, een onderzoek afneemt. Ik vraag regelmatig incidenteel over een bepaald onderwerp dingen uit bij mijn collega's. In sommige gevallen wil ik het dan ook mogelijk maken dat ze anoniem antwoorden. Denk bijvoorbeeld aan een eenmalige evaluatie van een project. De vermelding van functie of locatie waar iemand werkzaam is, zou dan voldoende zijn. Toch kan ik in het ontwerpen van de vragenlijst het veld “naam medewerker” niet uitvinken. En het inrichten van een vragenlijstonderzoek vind ik dan niet logisch/noodzakelijk, omdat het een incidentele vragenlijst is.

Ik doe het nu via een “workaround” door een ander onderwerp voor de vragenlijst te kiezen (gebruiker systeem X), waardoor er niet naar een naam gevraagd wordt. Een vragenlijstonderzoek waar de antwoorden anoniem blijven heeft voor mij dan overigens (ook) het nadeel dat ik pas een rapportage kan uitdraaien als ik het onderzoek afsluit, terwijl antwoorden tussendoor soms ook interessant en waardevol kunnen zijn. 

Het blijft voor mij dus nog wel een beetje een zoektocht hoe ik de vragenlijsten het best kan inzetten. Maar uiteindelijk kom ik er vast wel uit… :-)

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring