Vraag

Ervaringen met trefwoorden (extraction of the keywords)

  • 16 April 2020
  • 2 reacties
  • 235 Bekeken

Badge

Hallo, het parkhuis wil gaan starten met extraction of keywords,  Zijn er al organisaties die hier mee werken? en wat zijn de ervaringen? Dan kunnen wij daar al rekening mee houden. Wat zijn de voordelen en ook wat kan er niet mee.

 

Groet,

 

Leendert


2 reacties

Hoi,

Wij als apotheek zijn ons ook aan het oriënteren op de trefwoordenextractie. We zouden namelijk afdelingsoverstijgende analyses willen maken en beter in willen zoomen op 1 heel proces. Ik vroeg me een paar zaken af en ben benieuwd hoe andere dit doen:

  • Een trefwoord waar wij bijvoorbeeld geïnteresseerd in zijn; opiaten. Dit komt niet als top-100 trefwoord uit de lijst; hoe kan ik toch alle meldingen krijgen en binnen de opiaten weer een top 100 trefwoorden analyseren? Ik vermoed wel dat opiaten wel in de top 150 voor komt.
  • In onze top 5 trefwoorden staat bijvoorbeeld: mg als in milligrammen. Dit is niet relevant; kan ik ondertussen hier al meer in sturen/aangeven dat ik dit niet handig vind? Ik lees namelijk dat het wel onderzocht word (iProva 2.15 hebben we).
  • Hoe kunnen we nu goed zoeken op bijvoorbeeld opiaten + [naam externe instelling]? en dat ook de verkeerd getypte opiaten dan wel het woord opiaat gevonden wordt. Als ik nu in meldingen zoek dan komen alle meldingen van de twee losse woorden en niet de meldingen waar alleen de 2 woorden instaan.
  • Is er iemand die handmatig vergelijkbare trefwoorden bedacht heeft en deze in een vast/gesloten vragen veld in vult? Wij dachten bijvoorbeeld aan de 3 belangrijkste processen van bijvoorbeeld ons lab als trefwoord te nemen en alle meldingen die binnen een proces vallen te koppelen aan het trefwoord van dat proces. Om zo gemakkelijker analyses te draaien.

Ik ben benieuwd naar jullie best practices, alvast hartelijk dank!

 

Groeten,

Anne

Reputatie 5
Badge +6

Hoi @lnaaktgeboren

 

Goed om te horen dat jullie hiermee aan de slag willen gaan! Om je op weg te helpen met de mogelijkheden hiervan kun je ook eens een kijkje nemen in dit topic.

Hierin wordt uitgelegd hoe je aan de slag kunt met trefwoordextractie uit meldingen. 

 

Daarnaast ben ik ook heel benieuwd wat de ervaringen zijn van klanten die dit al gebruiken!

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring