Compatibiliteit Zenya 6.4 Flow Workflow Export en iProva 5.15.3.0 Meldingen import

  • 14 February 2023
  • 2 reacties
  • 25 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Vanwege een tijdelijke situatie waarin we onze testomgeving gaan upgraden naar Zenya 6.4 (of hoger indien beschikbaar) en een productieomgeving die voorlopig nog iProva 5.15.3.0 blijft wil ik zeker weten of een 6.4 FLOW workflow zonder problemen kan worden geïmporteerd als nieuwe workflow in Meldingen van iProva 5.15.3.0. 

Ik heb al eens een Zenya workflow geïmporteerd in iProva 5.15.3.0 wat tamelijk onproblematisch verliep  en als web ontwikkelaar weet ik natuurlijk dat het iTask/Meldingen/Flow XML export bestand ook voorziet in integratie met oudere Zenya/iProva versies, zoals 6.2.3.1, 6.2.0, 5.13.0, 5.8.0, maar omdat we een aantal belangrijke workflows in ontwikkeling zullen nemen wil ik meer specifiek weten of we probleemloos:

  1. een in 6.4 gemaakte FLOW workflow kunnen importeren in iProva 5.15.3.0
  2. een iProva 5.15.3.0 gemaakte workflow kunnen importeren in 6.4 FLOW

Deze laatste optie meer als ‘fijn om te weten’.

Een alternatief zou kunnen zijn om meteen maar in de productieomgeving van iProva te ontwikkelen (en tzt te vertrouwen op een succesvolle workflow migratie naar Zenya) maar dat heeft niet onze voorkeur.

Dank voor jullie input!


2 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Hoi @Fineliner 
Welkom op de Infoland Community!

Met ingang van versie 6.3 zijn er een aantal belangrijke doorontwikkelingen in iTask/FLOW doorgevoerd, zowel uiterlijk als technisch, zie Zenya 6.3.0 – Infoland Update voor een overzicht hiervan. In 6.4 worden er nog enkele puntjes op de 'i’ gezet.
Als je een omgeving update, dan worden de bestaande meldingstypes daarin meegenomen. Ik verwacht daarom dat exports uit versie 5.15.3 wel toegevoegd kunnen worden in 6.3 en hoger, maar kan niet garanderen dat dat voor de omgekeerde richting geldt.

Ik raad het volgende stappenplan aan:

  • Voer een datasync uit van productie naar test, zodat inrichting en inhoud van de testomgeving exact identiek is aan productie
  • Werk de testomgeving bij naar versie 6.4 en ga na of alles correct werkt
  • Gebruik de testomgeving om meldingstypen te ontwikkelen en te testen
  • Update vervolgens de productie omgeving naar 6.4 en gebruik de export/import optie om nieuwe meldingstypen aan productie toe te voegen. Schakel de oude meldingstypen uit


Als het jullie wens is om de nieuwste meldingstypen direct beschikbaar te maken tijdens de overstap naar de hoogste versie, dan dienen jullie direct na de update van de productie ook meteen de nieuwe meldingstypen beschikbaar te maken.
Als dat geen eis is, dan kan de software update op productie los staan van het "updaten” van de meldingstypen.
 

Ander alternatief dat m.n. interessant is bij een klein aantal wijzigingen aan bestaande workflows: test deze in de testomgeving en breng dan dezelfde wijzigingen handmatig aan in productie i.p.v. het meldingstype in zijn geheel te vervangen. Omdat je de aanpassingen dan doorvoert binnen de mogelijkheden van de aanwezige versie zal dat prima werken.

Tot slot nog een reactie op het alternatief dat jij zelf noemde. Er zijn organisaties met een ruime ervaring inzake het testen van een meldingstype binnen dezelfde omgeving, simpelweg omdat ze maar 1 omgeving hebben.
Ik hoop en veronderstel dat zij hun tips op deze plek gaan delen!

Reputatie 1
Badge +1

...


Ik raad het volgende stappenplan aan:

  • Voer een datasync uit van productie naar test, zodat inrichting en inhoud van de testomgeving exact identiek is aan productie
  • Werk de testomgeving bij naar versie 6.4 en ga na of alles correct werkt
  • Gebruik de testomgeving om meldingstypen te ontwikkelen en te testen
  • Update vervolgens de productie omgeving naar 6.4 en gebruik de export/import optie om nieuwe meldingstypen aan productie toe te voegen. Schakel de oude meldingstypen uit

...

 

Bedankt voor je suggesties Chaim. We hebben inmiddels een Zenya 6.4 testomgeving dus ik kan de 2 import richtingen (productie-test; test-productie) nu gaan testen. Ik zal deze thread dan nog wel een beknopte update geven mbt het resultaat.

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring