Beste, ik ben op zoek naar een efficiënte werkwijze via FLOW om vanuit meldingen verbeter- correctieve of preventieve acties of maatregelen inzichtelijk te maken. Heeft iemand wellicht een goed voorbeeld hoe we dit zouden kunnen inrichten?
Dag Chaim e.a.,
Ja, het wij hebben een Verbeterformulier. Deze zgn. Verbetervolgmodule (VVM) wordt steeds vaker gebruikt. Men zoekt nog naar een ‘beslisboom’ om te bepalen wanneer je een verbetermaatregel in het systeem zet óf dat je dit niet doet (en het white board of intern ‘taakmeldsysteem’ sUltimo]) gebruikt). In een demo verwijs ik naar de zgn. eisenhower matrix (zie bijlage, of google).
Calamiteiten worden wel steevast in de VVM gezet en daar is iedereen tevreden over. Wel was het nog zoeken naar hoe voortgang e.d. inzichtelijk wordt gemaakt omdat de rapportage binnen FLOW wat beperkt is gezien de wensen van de kwaliteitsraad.
We hebben een heel eenvoudige workflow, zie bijlage. Dit was volgens de gebruikers (bij opstellen pva) nodig om het gebruik te stimuleren. Reminder is er op ‘in behandeling’ nemen en op ‘evaluatie'. Een reminder op zelf ingestelde deadline was niet mogelijk. (O.m.) kwaliteitsadviseurs monitoren de voortgang van de VVM-meldingen. Vanuit het meldingstype VIM kan direct een VVM gelinkt worden, met meenemen van enkele gegevens
Iemand die contact met mij had gezocht over onze VVM heeft ons meldingstype deels overgenomen. Leuk.
gr Bart.
Wij hebben recent ons verbetermaatregel formulier herzien en vooral ook herbenoemd naar een duidelijke PDCA cyclus. Korte eenvoudige flow. Met optie om ook direct af te handelen of bewust te kiezen voor een evaluatie moment.
Nav uitrol zelfevaluaties m.b.t Qualicor is dit formulier ook direct onder de aandacht gebracht voor het monitoren van de verbeterpunten. Daarnaast mag het voor elke soort verbeterpunt gebruikt worden.
Alleen bij de traceraudits verzoeken wij dit te gebruiken.
Wij hebben bewust gekozen voor een andere inrichting voor de calamiteiten/ rode VIM meldingen.
Neem gerust contact op. Dan kunnen wij de flow laten zien en toelichten.
Kunnen jullie ervaringen delen n.a.v. de topics waarin jullie betrokken zijn geweest?
- Wie gebruikt er een verbetermaatregelformulier in 'Meldingen' (iTask)? | Infoland Community
- Van Incidentmelding naar verbetermaatregel | Infoland Community
- Verbetermaatregel in iTask - wat is jullie ervaring? | Infoland Community
Hartelijk dank voor je reactie!
Reageer
Word lid van de Infoland Community
Heb je al een account? Log in
Welkom!
Nog geen lid van de community? Maak hier een account aan
Inloggen met sociaal netwerk
Inloggen met Facebook Inloggen met LinkedInEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.