Hoe beheer ik de rechten met betrekking tot meldingen efficiënt?

  • 12 January 2022
  • 10 reacties
  • 196 Bekeken

Reputatie 2
Badge +6

Beste community,

 

Graag zou ik advies willen over de manier van beheren van rechten bij meldingen.

Ik maak nu gebruik van gebruikersgroepen die op zoveel mogelijk flows staan ingesteld. 

Toch merk ik dat het beheren hiervan veel tijd kost omdat er regelmatig medewerkers vervangen worden. 

Daarnaast is het heel foutgevoelig omdat ik het handmatig moet doen en biedt het geen duidelijk overzicht. 

Ook het controleren of alles nog goed staat (bij mogelijke foutjes) kost heel veel tijd/werk.

Hoe gaan jullie hiermee om ?


10 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Voor het instellen en beheren van rechten maken wij ook bij veel meldtypes steeds meer gebruik van gebruikersgroepen. Handig, omdat je dan op slechts 1 plaats wijzigingen hoeft door te voeren. 

Het heeft als nadeel dat wij inmiddels ca. 170 gebruikersgroepen hebben.
Dit maakt het beheer weer wat onoverzichtelijker. Daarom proberen wij bij het maken van nieuwe groepen dit alleen te doen als we deze automatisch te laten vullen of functie of op afdeling.

Onze ICT afdeling maakt de groep voor ons aan. Als er een medewerker vertrekt of juist in dienst komt, dan wordt deze automatisch verwijderd ofwel toegevoegd aan de groep. Het kost even wat tijd om de groep te laten maken, maar vervolgens hebben wij er geen omkijken meer naar.

Hallo @cblom ,

 

Om Zenya te kunnen gebruiken, moeten medewerkers zich aanmelden (authenticeren) met hun persoonlijke gebruikersaccount.
Daarvoor moeten die accounts wél eerst bestaan in Zenya én moeten de juiste rechten zijn toegekend. Verzorgen jullie dit handmatig of geautomatiseerd?

Zie eventueel voor meer info dit artikel 

 

Reputatie 2
Badge +6

Goedemiddag,

Wij gebruiken ook de gebruikersgroepen zoveel mogelijk. Wij gebruiken de gebruikersgroepen ook om bijvoorbeeld rechten toe te kennen aan een bepaalde functie, als die op meer plaatsen in Zenya gebruikt wordt. Bijvoorbeeld Hoofd ICT. Die gebruikersgroep heeft bij ons maar 1 persoon in de groep. Indien ons Hoofd ICT weg zou gaan of met verlof is en er komt een vervanger, dan is het efficiënter om de juiste rechten toe te kennen en het is minder foutgevoelig want de rechten horen dan bij een rol/functie en niet bij een persoon op naam.

Dit werkt helaas alleen niet bij het toekennen van ‘voorkeurs coördinatoren’ of  ‘voorkeurs actienemers’ bij meldtypes. Daar zouden we dat ook willen kunnen toepassen voor bijvoorbeeld onze clustermanagers die bij verschillende meldingstypes een rol spelen. Dat zou naar onze mening een mooi verbeteridee voor Zenya zijn om applicatiebeheer veel tijd en mogelijke fouten te besparen.

Groet,

Rinske

Reputatie 2
Badge +6

Goedemiddag,

Wij gebruiken ook de gebruikersgroepen zoveel mogelijk. Wij gebruiken de gebruikersgroepen ook om bijvoorbeeld rechten toe te kennen aan een bepaalde functie, als die op meer plaatsen in Zenya gebruikt wordt. Bijvoorbeeld Hoofd ICT. Die gebruikersgroep heeft bij ons maar 1 persoon in de groep. Indien ons Hoofd ICT weg zou gaan of met verlof is en er komt een vervanger, dan is het efficiënter om de juiste rechten toe te kennen en het is minder foutgevoelig want de rechten horen dan bij een rol/functie en niet bij een persoon op naam.

Dit werkt helaas alleen niet bij het toekennen van ‘voorkeurs coördinatoren’ of  ‘voorkeurs actienemers’ bij meldtypes. Daar zouden we dat ook willen kunnen toepassen voor bijvoorbeeld onze clustermanagers die bij verschillende meldingstypes een rol spelen. Dat zou naar onze mening een mooi verbeteridee voor Zenya zijn om applicatiebeheer veel tijd en mogelijke fouten te besparen.

Groet,

Rinske

 

Hi Rinske.

 

Bedankt voor jouw reactie. Wij gebruiken het inderdaad ook op die manier :) !
Toch merk ik dat het beheren hiervan wel foutgevoelig is en veel tijd kost.

Vandaar dat ik hoopte dat er een organisatie was die het nog net even iets anders aanpakt.
 

Bedankt voor het mee denken.

Reputatie 2
Badge +6

Voor het instellen en beheren van rechten maken wij ook bij veel meldtypes steeds meer gebruik van gebruikersgroepen. Handig, omdat je dan op slechts 1 plaats wijzigingen hoeft door te voeren. 

Het heeft als nadeel dat wij inmiddels ca. 170 gebruikersgroepen hebben.
Dit maakt het beheer weer wat onoverzichtelijker. Daarom proberen wij bij het maken van nieuwe groepen dit alleen te doen als we deze automatisch te laten vullen of functie of op afdeling.

Onze ICT afdeling maakt de groep voor ons aan. Als er een medewerker vertrekt of juist in dienst komt, dan wordt deze automatisch verwijderd ofwel toegevoegd aan de groep. Het kost even wat tijd om de groep te laten maken, maar vervolgens hebben wij er geen omkijken meer naar.

 

Dat is een goed idee! Dankjewel.

We maken nu inderdaad de groepen zelf aan maar dat automatiseren scheelt een hoop tijd (en mogelijke foutjes). 

Gebruiken jullie dit ook voor documentbeheer rechten?

Reputatie 5
Badge +6

Voor het instellen en beheren van rechten maken wij ook bij veel meldtypes steeds meer gebruik van gebruikersgroepen. Handig, omdat je dan op slechts 1 plaats wijzigingen hoeft door te voeren. 

Het heeft als nadeel dat wij inmiddels ca. 170 gebruikersgroepen hebben.
Dit maakt het beheer weer wat onoverzichtelijker. Daarom proberen wij bij het maken van nieuwe groepen dit alleen te doen als we deze automatisch te laten vullen of functie of op afdeling.

Onze ICT afdeling maakt de groep voor ons aan. Als er een medewerker vertrekt of juist in dienst komt, dan wordt deze automatisch verwijderd ofwel toegevoegd aan de groep. Het kost even wat tijd om de groep te laten maken, maar vervolgens hebben wij er geen omkijken meer naar.

 

Dat is een goed idee! Dankjewel.

We maken nu inderdaad de groepen zelf aan maar dat automatiseren scheelt een hoop tijd (en mogelijke foutjes). 

Gebruiken jullie dit ook voor documentbeheer rechten?

Voor het instellen van rechten voor documentbeheerders gebruiken wij geen automatisch synchroniserende groepen. Dit willen we ook liever niet. We zeker willen zijn dat een documentbeheerder scholing heeft gevolg, voordat er rechten worden ingesteld. Met een “automatische” groep hebben we hier geen grip op.

Wel worden groepen gebruikt voor het instellen van leesbevestigingen, maar dat zijn nu nog vooral handmatig beheerde groepen voor diverse apotheekmedewerkers..

Reputatie 2
Badge +6

Om de rechten via groepen aan een melding te definiëren werkt prima.

 

Wij maken hier ook gebruik van. Voor de VIM meldingen hebben de managers bijv. de leesrechten. Maar wat gebeurd er bijv als er een wijziging van manager is. Via de groepen is dit snel ingesteld. echter de al aangemaakte meldingen kunnen dan nog steeds niet ingezien worden.

 

Hoe lossen jullie dit op?

Reputatie 5
Badge +6

Als een gebruikersgroep rechten heeft op meldingen, dan krijgt de persoon die wordt toegevoegd aan de groep ook rechten op bestaande (dus oude) meldingen.
Wij maken hier o.a. gebruik van bij overige betrokkenen bij VIM-meldingen. Is erg handig als een functionaris wijzigt: op deze wijze heeft de nieuwe functionaris ook inzage in de historie.

Reputatie 5
Badge +8

Ik kan de meeste eerdere reacties alleen maar onderschrijven, ook wij maken veel gebruik van gebruikersgroepen (inmiddels 160), met een “secure” Naam + Omschrijving van rechten.

Ook gebruiken we enkele groepen gekoppeld aan een rol voor specifieke leesrechten in DOC mappen met privacygevoelige gegevens.

Onderhoud bij wijzigingen van personen in de groep is dan het enige onderhoud.

Reputatie 5
Badge +6

Ook wij werken op deze wijze met gebruikersgroepen. Ik kan me dan ook aansluiten bij de bemerking van Rinske dat het een verbetering zou zijn mocht je de groepen ook kunnen koppelen aan voorkeurscoördinator en -actienemer.

 

Reageer


Algemene voorwaarden | Privacyverklaring