Skip to main content
Vraag

Kun je de koppeling naar een cliënt in een meldformulier later toevoegen/aanpassen?

• March 16, 2026
  • 1 reactie
  • 6 Bekeken

k.prins
Forum|alt.badge.img+7

In ons MIC-/MIM-formulier is een koppeling opgenomen met Nedap ONS. De melding wordt geopend vanuit ONS, waardoor de cliëntinformatie overgenomen kan worden. De cliëntinformatie wordt gekoppeld zodra er bij “betrokken personen” de cliënt wordt aangevinkt. Klopt het dat het niet hersteld kan worden als dit bij de initiële melding vergeten wordt? We zien nu regelmatig dat de melder alleen zichzelf of een collega aanvinkt (wat (ook) een MIM oplevert) en de cliënt niet. De cliëntinformatie wordt dan niet gekoppeld en de vermelding in de rapportage wordt niet terug gekopieerd naar het dossier. In het formulier kan ik vanuit Zenya wel verschillende velden wijzigen, maar als de coördinator de cliënt alsnog aanvinkt, komen er geen cliëntgegevens in het formulier. Ik wil niet dat er allemaal dubbele meldingen in het systeem komen om de eerdere fout te herstellen, maar ik zou wel liefst elke MIC-melding aan een specifieke cliënt gekoppeld hebben.  

1 reactie

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

Hoi ​@k.prins 

Zo te horen wordt Nedap ONS direct bijgewerkt als je een FLOW melding verzendt. Dat betekent dat de verzendactie is toegevoegd aan de eerste statusovergang van je workflow.

Je kunt die actie echter op iedere willekeurige statusovergang herhalen. Er zijn organisaties die een kleine 'detour’ via een extra status in de workflow hebben ingericht om op die manier ruimte te bieden aan het opnieuw verzenden van gegevens naar Nedap. Uiteraard pas je die route alleen toe in de geschetste situatie.

Het is ook denkbaar dat het formulierontwerp de achterliggende oorzaak is waarom de cliënt niet al vanaf de start bekend is. Ik zet hier drie voorbeelden tegen elkaar af:

1. De keuze voor cliënt is onderdeel van een grotere keuzelijst waar ook medewerker en andere personen aangevinkt kunnen worden. Dat kan tot omissies leiden.
  2. De vraag "Is er een cliënt betrokken” is een veld van het type "Aankruisvakje” en dat betekent dat je het veld niet verplicht kunt maken en dus kunt overslaan
  3. Als de vraag "Is er een cliënt betrokken?” een veld van het type "Lijst” is met de antwoordopties "Ja” en "Nee”, dan kun je die vraag wel verplicht stellen