Skip to main content
Beantwoord

Melding niet voor iedereen zichtbaar na invullen keuze veld

• March 18, 2026
  • 7 reacties
  • 46 Bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Hi! Ik heb een meldingstype dat voor iedereen inzichtelijk moet zijn, maar in bepaalde gevallen niet. Ik zou dit graag afhankelijk maken van een keuze in een veld in het meldformulier. 

Het idee is dat wanneer een bepaalde optie wordt geselecteerd, de melding alleen zichtbaar is voor een specifieke groep gebruikers en niet voor iedereen. 

Is het mogelijk om de zichtbaarheid van een melding op deze manier te sturen?

Groet,

Rosa 

Antwoord op het topic Chaim Leunissen

@Rosa Brouwers 

De toegang en inzage op meldingen wordt enerzijds bepaald door de rechten en rollen van FLOW, zie Hoe bepaal je wie wat mag doen en/of zien bij een melding? | Zenya Community

Deze rechten en rollen kun je afzetten tegen een hiërarchische keuzelijst, zodat je per lijstwaarde kunt bepalen wie welke rol krijgt.
Je kunt kiezen voor het opbouwen van die rechtenmatrix kiezen tussen de centraal beheerde Organisatie eenheden structuur of een zogeheten Onderwerpenboom, zie Onderwerpenboom - bepaal rechten voor meldingen per 'onderwerp' | Zenya Community

Kortom: als je de volledige rechten-/rollenverdeling eenduidig kunt relateren aan een Onderwerpenboom, dan ligt daar de oplossing:

• Voeg het betreffende veld toe als Onderwerpenboom
  • Gebruik de Onderwerpenboom als basis voor je rechten-/rollenverdeling
  • Bepaal per onderwerp wie er verantwoordelijk is voor het opvolgen van meldingen (coördinator en actienemer) en wie meldingen mag lezen (analist, lezer en overige betrokkenen)
  • Wijziging van het onderwerp per melding betekent een wijziging op de toegang tot de melding. De handeling is daarom ook wat formeler ingericht, zie Hoe kan ik het onderwerp (de afdeling) van een bestaande melding wijzigen? | Zenya Community

7 reacties

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

Hoi ​@Rosa Brouwers 

Gaat het om specifieke velden in je formulieren of om de melding als geheel?

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Ervaren Allesweter
  • March 23, 2026

Hoi ​@Rosa Brouwers 

Gaat het om specifieke velden in je formulieren of om de melding als geheel?

Hi Chaim, het gaat om de melding in zijn geheel.

Groet, Rosa 

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5
  • Zenya medewerker
  • Antwoord
  • March 26, 2026

@Rosa Brouwers 

De toegang en inzage op meldingen wordt enerzijds bepaald door de rechten en rollen van FLOW, zie Hoe bepaal je wie wat mag doen en/of zien bij een melding? | Zenya Community

Deze rechten en rollen kun je afzetten tegen een hiërarchische keuzelijst, zodat je per lijstwaarde kunt bepalen wie welke rol krijgt.
Je kunt kiezen voor het opbouwen van die rechtenmatrix kiezen tussen de centraal beheerde Organisatie eenheden structuur of een zogeheten Onderwerpenboom, zie Onderwerpenboom - bepaal rechten voor meldingen per 'onderwerp' | Zenya Community

Kortom: als je de volledige rechten-/rollenverdeling eenduidig kunt relateren aan een Onderwerpenboom, dan ligt daar de oplossing:

• Voeg het betreffende veld toe als Onderwerpenboom
  • Gebruik de Onderwerpenboom als basis voor je rechten-/rollenverdeling
  • Bepaal per onderwerp wie er verantwoordelijk is voor het opvolgen van meldingen (coördinator en actienemer) en wie meldingen mag lezen (analist, lezer en overige betrokkenen)
  • Wijziging van het onderwerp per melding betekent een wijziging op de toegang tot de melding. De handeling is daarom ook wat formeler ingericht, zie Hoe kan ik het onderwerp (de afdeling) van een bestaande melding wijzigen? | Zenya Community

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Ervaren Allesweter
  • March 27, 2026

@Chaim Leunissen 

Dat was ook mijn eerste gedachte, maar ik wil onze organisatie-eenhedenboom gebruiken. Helaas is deze hiervoor niet optimaal ingericht. Ik zal afdelingen moeten toevoegen en vervangen wat weer gevolgen heeft op andere meldtypen en meldingen. Heb je tips hoe ik dit het beste kan aanvliegen?

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

Hoi ​@Rosa Brouwers 

Hieronder vind je meer informatie bij beide besproken routes.

Onderwerpenboom i.p.v. OE structuur gebruiken

Je kunt je organisatie-eenheden boom kopiëren/synchroniseren naar een eigen veld, zie Onderwerpenboom overnemen in een hiërarchisch lijstveld bij je meldingstype | Zenya Community

Dat betekent m.i. dat je de rechtenstructuur van je meldingstype kunt omzetten naar een onderwerpenboom die heel eenduidig de rechten-/rollenverdeling bepaalt.

Maar dat je voor andere situaties en doeleinden toch voorwaarden kunt baseren op het gekopieerde OE veld.

Let wel: een omzetting van de rechten-/rollenstructuur heeft grote implicaties en kun je het best uitvoeren in een kopie van je huidige meldingstype.

Bestaande OE structuur wijzigen

Zie Kan ik oude onderwerpen (bijvoorbeeld afdelingen) verwijderen uit de onderwerpenboom? | Zenya Community voor de spelregels die van toepassing zijn als je de bestaande OE structuur gaat wijzigen.

Twee aandachtspunten bij deze route:

1. Let erop dat de nieuwe namen van Organisatie eenheden geen conflicten opleveren tijdens het synchroniseren van gebruikers. Hou dus goed contact met ICT en HR - zij bepalen de OE structuur.
  2. De wijziging in de OE structuur heeft gevolgen voor alle Zenya onderdelen die gebruik maken van de OE structuur, denk o.a. aan andere meldingstypen, vragenlijsten en compliance overzichten

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Ervaren Allesweter
  • March 27, 2026

Hi ​@Chaim Leunissen,

Bedankt voor je reactie. Nog even 2 aanvullende vragen.

1. Bovenstaande gaat over de onderwerpenboom, dus bij Applicatiebeheer->Meldingen->Onderwerpenbomen of geldt dit ook voor Applicatiebeheer->Organisatie-> Organisatie-eenheden?
  1. Het verplaatsen en toevoegen van een organisatie-eenheid in de Applicatiebeheer->Organisatie->Organisatie-eenheden heeft verder geen consequenties? 

Chaim Leunissen
Forum|alt.badge.img+5

De regels en tips in Kan ik oude onderwerpen (bijvoorbeeld afdelingen) verwijderen uit de onderwerpenboom? | Zenya Community  zijn van toepassing op beide.

Verplaatsen van een OE heeft in de regel gevolgen voor (geaggregeerde) rapportage op hoger gelegen OE's.

Voorbeeld, ik heb:

Divisie 1
 … Afdeling A (met X meldingen)
Divisie 2

En ik verplaats die afdeling naar Divisie 2, dan verhuizen de meldingen op die afdeling mee.

Dat betekent dat een rapportage op het niveau van de twee divisies een verschil zal laten zien: bij Divisie 1 gaan er X meldingen af en bij Divisie 2 komen er X meldingen bij.